Chanuka neboli svátek světel je svátek pohyblivý. Tentokrát se po dlouhé době sešla s vánočními svátky, začala 24. prosince se západem slunce. Připomíná zázrak při opětovném vysvěcení chrámu po povstání Makabejských před více než 2100 lety. Podle tóry našli tehdy Židé po příchodu do svatostánku jen jednu nádobku s olejem. Chrámový svícen by tak vydržel hořet jen den, plál ale osm dní. Za tu dobu se stihl připravit a posvětit olej nový.
„Chanuka má univerzální poselství. I trocha světla dokáže překonat velkou temnotu, trocha lásky a laskavosti dokáže změnit svět,“ řekl před zapálením chanukových světel rabín Manis Barash, který hnutí Chabad v Praze vede. Podle Barashe by se člověk neměl bát postavit za své přesvědčení.
Spolu s rabínem světla na chanukovém svícnu, kterému se říká chanukija, zapálili ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) či zástupci německého a izraelského velvyslanectví. Celkem rozsvítili čtyři chanukové zářivky. Svátek je totiž zrovna v polovině a každý den se zažehne vždy jedno světlo, v poslední den pak hoří všechna. Devátá svíce uprostřed na chanukiji slouží k zapalování ostatních svic.
Vzpomínalo se i na oběti berlínského útoku
Účastníci zavzpomínali na oběti berlínského útoku. Minulý týden v pondělí tam do návštěvníků jednoho z vánočních trhů vjel kamion. Útočník připravil o život 12 lidí včetně jedné Češky, dalších několik desítek osob utrpělo zranění. Italská policie pak minulý pátek pachatele v Miláně zastřelila.
Český velvyslanec v Berlíně Tomáš Podivínský přivezl na setkání z německé metropole tři zprávy. „První je, že se vyplatí bojovat až do konce. Polský řidič tak zachránil mnoho životů. Druhé poselství je, že se Berlíňané nenechali zastrašit a slaví, chodí ven, shromažďují se. A třetí - v parcích se stavěly podobné svícny jako tady, byla jich po Berlíně spousta,“ řekl Podivínský.
Chanukije se často objevují venku. Také domácí svícny nemají ozářit byt a pokoje, ale mají být hlavně vidět zvenčí. Proto se stavějí do oken.