Vila Tugendhat, od roku 2012 znovu otevřená veřejnosti, je stále častěji dějištěm kulturních akcí. Pravidelně tam vystupuje Brno Contemporary Orchestra, zájem o mimořádný prostor projevili také například pořadatelé přehlídek Moravský podzim a Divadelní svět. Taneční představení Upsud podle Erika Satieho zde uvede ProART Company 19., 20. a 21 května.
ProART Company s choreografem a režisérem Martinem Dvořákem se ve své tvorbě zaměřují na netradiční scénická uvádění děl vážné hudby. Mají za sebou například projekt s Filharmonií Brno (Foreign Bodies), Stravinského Příběhu vojáka či komorní inscenace Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata a String Quartets.
Podivná, komplikovaná skladba
"Mystický a mystifikační" balet Uspud napsal novátorský skladatel Satie v roce 1892 na text, jehož původní účel při inscenování zůstává nejasný. Nemá totiž žádnou vazbu k partituře, není přizpůsoben notám ani rytmu, a tak vybízí k volnému režijnímu zpracování. Existuje například několik koncertních verzí s recitací textu volně přes hudbu nebo s projekcí na plátno.
Autor dílo označil za "křesťanský balet o třech dějstvích". Podle současných inscenátorů je Uspud "podivná a komplikovaná skladba, parodie a vážný akt současně, neúplné a neproveditelné konceptuální gesto". Ani hudbu totiž není možné hrát na nástroje uvedené v partituře. Jako ukázka ironického podtextu díla může posloužit část označená jako "zvuk trubky", ovšem komponovaná pro smyčcový kvartet.
Uspud byl původně zamýšlen jako stínohra pro uvádění v nočním klubu na Montmartru. Satie ho zde nakonec opravdu uvedl, ale není nikde doloženo v jakém či zda vůbec v nějakém scénickém pojetí. Uspud byl poté představen jako skladba řediteli pařížské Opery, ten ji však pro scénické uvedení zamítl.
V druhé části večera bude uvedena choreografie Emoticon s hudbou současného hudebního tělesa Piano Interrupted Tomase Hodge a Franze Kirmanna stejně jako Satieho nejznámější skladby Gymnopediés.
Na projektu se podílejí kromě choreografa, režiséra a interpreta Martina Dvořáka také klavírista Richard Pohl, herec Městského divadla Brno Aleš Slanina a tanečnice ProART Company Irene Bauerová. Kostýmní návrhy jsou dílem výtvarnice Jindry Rychlé. Po brněnské premiéře bude představení uvedeno také v Praze, Bratislavě, Budapešti a Drážďanech.