I rozhovor, který nakonec poskytl, stál za to. Škoda že mu rozvázal jazyk až alkohol.
Charakteristiky, které se pro něj používaly, jaksi neseděly. Vlivný podnikatel? V čem vlastně dnes Janoušek podniká, co jeho firmy vytvořily? Lobbista? To je profesionál, který se politiky otevřeně snaží přesvědčit o oprávněnosti zájmů svého klienta.
Kdo ale byli Janouškovi klienti? Obě ta slova používáme z nouze, abychom nemuseli říct, že naše politika fungování podle pravidel pouze předstírá.
Lidé jako pražský Voldemort nejsou nájemní lobbisté – pracují pro sebe. Získají si důvěru politika, protože umí věci zařídit mimo těžkopádnou mašinerii demokracie tak dobře, že se stanou nepostradatelní. A ten vliv zobchodovávají.
Jak jim říkat? Loutkáři? Obchodníci s vlivem? Kmotři? Šíbři? V každém případě jinak než názvy zavedených profesí. Ty se řídí podle pravidel, oni pravidla podvracejí.