Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Za osm let se silnice staly bezpečnější. Hlavně pro děti

Česko

  21:00
PRAHA - Před osmi lety si dalo Česko jasný závazek: do konce roku 2010 snížíme počet mrtvých v silničním provozu na polovinu.

Ilustrační foto foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

V nejsledovanějším údaji, celkovém počtu obětí, se to nepovedlo. Místo 650 lidí, což odpovídá polovině obětí z roku 2002, loni na silnicích zemřelo 753 osob. Na vině jsou hlavně dva černé měsíce plné tragických dopravních nehod -tedy červenec a listopad.
V ostatních sledovaných údajích je porovnání let 2002 a 2010 veskrze pozitivní. Většina sledovaných čísel se opravdu o polovinu i více snížila. Nejvíce se v Česku podařilo snížit úmrtnost dětí.

Statistika

17 dětí zemřelo loni na silnicích, tedy o 26 méně než v roce 2002, kdy se ČR zavázala, že úmrtnost při nehodách sníží do roku 2010 na polovinu. U dětí překonaly statistiky očekávání.

34 osob zemřelo loni na železničních přejezdech. Tam se úmrtnost od roku 2002 téměř nezměnila. Před osmi lety to bylo 35 lidí.

Zatímco v roce 2002 jich při dopravních nehodách zemřelo 43, loni už jen sedmnáct. Výrazně klesl i počet sražených chodců a cyklistů. V prvním případě jde o propad z 269 mrtvých na loňských 151. U cyklistů se zase snížil za osm let ze 134 na 70.

"V posledních letech jsme si totiž uvědomili, že jsou to nejvíce zranitelné skupiny a jejich větší bezpečnosti se více věnujeme," říká dopravní expert Jaroslav Hořín, který vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zpracoval. Dětem jsou podle něj v posledních letech ve velkém rozdávány reflexní vesty, aby byly na silnicích vidět. Bez jakékoli výjimky jsou už také povinné autosedačky, které dětským pasažérům často zachrání život.

"Cyklistům zase přibyly na silnicích vyhrazené pruhy, stezky a značky. Navíc už jen málokdo z nich vyjede bez helmy. Chodce chrání upravené a osvětlené přechody a zpomalovací pásy," pokračuje Hořín.

Kvůli alkoholu a na přejezdech se stále umírá ve velkém
Za osm let se ale nepodařilo nijak snížit počet usmrcených na železničních přejezdech. Zatímco v roce 2002 zemřelo na kolejích 35 lidí, o osm let později jen o jednoho člověka méně. "Problematiku přejezdů dlouho nikdo neřešil. Mluvit se o tom začíná až poslední rok dva.

Špatná čísla jsou jen výsledkem tohoto nezájmu," říká Hořín.
A ještě jeden negativní trend. Nedaří se snižovat počet obětí alkoholu za volantem. V roce 2002 zemřelo při opileckých haváriích 136 lidí, loni 102. Pokles je pouze dvacetiprocentní. A to i přesto, že policie se snaží proti alkoholu bojovat a padají za něj tvrdé tresty. Proč se tedy počet obětí snižuje jen pomalu?

"My v boji proti alkoholu děláme vše, co můžeme. Zavedli jsme i plošné kontroly, a stejně se nám lidi zabíjejí. Oni prostě riskují a spoléhají na to, že naši hlídku nepotkají," myslí si policejní rada Josef Daniška.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!