31. srpna 2016 19:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Za televizními soutěžemi krásy a
popularity stojí ‚falešná mluvčí‘ Mrencová

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 24Diskuse
Lobbistka Jana Mrencová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lobbistka Jana Mrencová | foto: Reprofoto
PRAHA Před šestnácti lety začala Česká televize jednou ročně vysílat záznam ze soutěže o nejsympatičtější maminku a její dítě, kterou pořádalo Producentské centrum Profil. Za ním stojí Jana Mrencová, šedá eminence zajišťující PR pro významné politiky od Miloše Zemana přes ODS či KSČM až po Michala Haška (ČSSD), kterému pro tyto účely dokonce vytvořila falešnou tiskovou mluvčí.

Po celou dobu, kdy rozvíjela svůj vliv, získávala si přízeň mocných politiků a hlavně s nimi uzavírala kontrakty, bylo pro ni vysílání Missis naprosto zásadní. Jí vybraní politici a podnikatelé se tak totiž mohli na obrazovce prezentovat spolu s významnými tvářemi České televize. V roce 2014 to byl například moderátor televizních Událostí Jakub Železný.

Schopnost se jednou za rok dostat na obrazovku veřejnoprávní televize ji klientům představovala jako úspěšnou expertku na PR, přesto, že už třeba v roce 1999 se o její agentuře Mf DNES rozepisuje jako o „nechvalně proslulé“. Zajímavé jsou podmínky, za kterých ČT pořad vysílala. Přestože se loga a prezentace partnerů soutěže Missis objevovala během pětapadesáti minut vysílání každou chvíli, nevydělala na tom veřejnoprávní televize ani korunu.

„S Producentským centrem Profil byla na pořad uzavřena smlouva o společné výrobě, kdy ČT zajišťovala výrobu audiovizuálního záznamu a Producentské centrum náklady na výrobu pořadu a program akce,“ říká tisková mluvčí ČT Alžběta Plívová. Agentura Jany Mrencové tak ČT zaplatila pouze náklady na výrobu pořadu, což je například přenosový vůz a kameramani. Co přesně však ČT do nákladů účtovala, je jenom mezi ČT a Mrencovou. Mluvčí televize však přiznává, že „... za odvysílání pořadu České televizi nikdo neplatil“. ČT zde přichází s vysvětlením, že prý „pořad odpovídal potřebám daného programového schématu.“

Prima ‚odkopla‘ Českou Miss

Přitom na komerční televizi by se s tak vstřícným přístupem Mrencová patrně nesetkala. „U těchto typů show vždy hodnotíme, jestli jsou dostatečně kvalitní, aby zaujaly našeho diváka, a jestli zapadají do našeho programového schématu. Teprve poté řešíme komerční plnění,“ říká diplomaticky Jana Ondrejechová z Novy. Mimo jiné to znamená, že pokud pořad přinese dostatek diváků, jsou komerční televize vůči organizátorům vstřícnější. Pokud nejde o prestižní a divácky atraktivní akci, musí organizátoři televizím platit. Nejde třeba o přímé platby, ale organizátor musí zajistit třeba podíl na příjmu od partnerů akce nebo jiné způsoby, jak na show vydělat i jinak než jenom z reklamy v průběhu vysílání.

To je mimochodem podle našich informací důvod, proč aktuálně TV Prima odkopla Českou Miss. Pořadatelé nebyli vůči televizi dostatečně vstřícní. Navzdory tomu, že z komerčních televizí nechce být nikdo konkrétní a vždy by prý „záleželo na individuální dohodě“, divácky neatraktivní komerční akci by zadarmo odvysílali jenom těžko. Jiná by byla situace, pokud by šlo o charitativní pořad nebo by nějak zapadal do CSR aktivit televizí.

Jenže Missis taková kritéria nikdy nesplňovala. Šlo o tuctovou komerční show, podporovanou komerčními klienty, kteří se na ní prezentovali. A také politiky. Jak uvedl web Neovlivni.cz tehdejší ústecký hejtman za ODS Jiří Šulc z fondu hejtmana poslal v roce 2008 Producentskému centru Profil dvě stě tisíc korun na akci Missis. Osobně pak na ni zavítal a fotky se následně objevily v médiích. ČT z celého byznysu Mrencové s Missis neměla nic než podprůměrný pořad a uhrazené náklady na vysílání.

K podobným show na obrazovce veřejnoprávní televize se nedávno v našem rozhovoru vyjádřil i televizní kritik Luděk Staněk: „Sportovci, Senioři, Maminky a Něco roku plus Slavíci, to žádné estrády nejsou. To jsou ryzí reklamní formáty, které do televize přinese klient, oblepí to logama a ta televize to pustí. To je reálné zlo a v něm je ČT namočená nejvíc ze všech. Je to trapné i u komerčních televizí, které si tím nechají zasvinit hlavní vysílací čas, ale alespoň tam nepustí cokoli, protože se vždycky budou bát o sledovanost. Ale u ČT mi to přijde jako vyložený zločin.“ Článek vyšel na serveru Mediahub.cz.

Leoš Kyša (Mediahub.cz)
  • 24Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.