Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Záchranáři vylovili z Atlantiku 24 těl a kormidlo Airbusu

Svět

  7:37
RECIFE - Brazilské a francouzské námořnictvo vytáhlo z moře během pondělí již 24 těl pasažérů a množství trosek letadla společnosti Air France, které se minulé pondělí zřítilo do Atlantiku při cestě z Brazílie do Francie.

Záchranáři vytahují z oceánu trosky letadla Air France foto: Reprofoto

K nejdůležitějším nalezeným troskám zatím patří směrové kormidlo havarovaného stroje. Jde o první klíčový nález, který může pomoci při určení příčin havárie.

Brazilské námořnictvo odmítlo upřesnit, jaké větší díly havarovaného letadla námořníci našli, avšak internetové stránky brazilského letectva zveřejnily videozáběry s popiskem "Vertical Stabilizer Found" (kormidlo nalezeno), což odborníci podle záběrů potvrdili. Kormidlo bylo pomalováno modrými, bílými a červenými pruhy v barvách Air France a barvy nebyly nijak viditelně ožehnuty.

Snímky vedly odborníka letecké univerzity v arizonském Prescottu Williama Waldocka k názoru, že poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina. "To podporuje názor, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu," řekl. "Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky," dodal.

Žádné známky ožehnutí na kormidle podle něj nevylučují zcela požár nebo explozi na palubě, ale pouze to, že nebyl v horní části letadla. Případný výbuch či oheň v podvozkové části by kormidlo pravděpodobně nezasáhl, takže by se na něm neprojevil. Mikroskopické prozkoumání lomu kovu tvořícího kormidlo poskytne bližší informace, především z jakého směru přišla síla, která díl utrhla.Nalezené trosky z letu Air France 447

Waldock není přesvědčen, že by černé skřínky se záznamy z posledních minut letu musely být blízko místa nálezu kormidla. Podle něj však nález "značně omezuje" oblast, kde by se mohly nacházet. Problém je, že hloubka oceánu v dané oblasti dosahuje 3600 metrů.

Trosky a dým z letadla Air France.
Brazilské námořnictvo pátrající spolu s francouzskými loděmi v oblasti popřelo, že by jeho hlavním úkolem bylo najít černé skřínky. "Hledáme a sbíráme těla a trosky, protože čas kvapí," řekl mluvčí námořnictva podle DPA. Poukázal na to, že k oblasti neštěstí spěje francouzská atomová ponorka Emeraude (Smaragd) s nejmodernějšími sonarovými zařízeními, schopnými zachytit signál černých skřínek i ve velké hloubce.

Kromě kormidla se z moře podařilo vylovit i mnoho předmětů, jako jsou sedadla a jejich části, kyslíkové masky, osobní zavazadla cestujících z kabiny jako batohy, laptopy, videokamery a fotoaparáty, příruční kufříky, papíry a dokonce i LCD obrazovky z vybavení letadla, na nichž mohou cestující sledovat za dlouhého letu filmy.

Piloti Air France odmítají létat s velkými airbusy
Osm těl z pondělí bylo nalezeno v relativní blízkosti předchozích 16 těl z víkendu. Místo nálezu leží asi 640 kilometrů severovýchodně od ostrovů Fernando de Noronha před brazilským pobřežím. Nalezená těla obětí jsou loděmi brazilského vojenského námořnictva převážena na tyto ostrovy, odkud jsou pak letecky přepravovány na pevninu do Recife. Tam bude v první řadě určována jejich identita.

Spekulace, že na příčinách havárie by mohly mít podíl zamrzající sondy rychloměrů, vedly část pilotů AirFrance k tomu, že odmítají létat s velkými typy airbusů, dokud v nich nebudou vyměněny rychloměry. Odbory údajně doporučují, aby piloti požadovali výměnu aspoň dvou sond Pitot (rychloměrů) se tří, které letadla mají. Jistý odborový předák pilotů však v pondělí připustil, že rychloměry Pitot pravděpodobně nezpůsobily katastrofu letu 447.

Airbus A330 na lince 447 z Ria de Janeiro do Paříže se zřítil v noci z 31. května na 1. června. Všech 228 lidí na palubě zřejmě zahynulo.

Autor: