30. března 2014 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Má smysl trestat agresivní
děti v ústavech? A jak?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 19Diskuse
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Marcel Chládek | foto: ČTK
PRAHA Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) by chtěl prosadit vyšší tresty za napadení učitelů. Reaguje tak na na brutální útok dvou hochů na vychovatele ve výchovném ústavu v Králíkách. Mohou vyšší tresty za napadení pedagoga případné útočníky odradit? Server Lidovky.cz s tímto dotazem oslovil odborníky na školství.

Patrik Matoušů, ředitel výchovného ústavu v Klíčově
Děti během útoku o trestu nepřemýšlí. Na druhou stranu mohou mít přísnější tresty preventivní účinek. V současné době jsou zákony a opatření trochu bezzubá. Postavení učitele jde proti autoritě jako takové.

Útoky jako v Králíkách byly a budou vždy, ale dá se jím předejít atmosférou ve výchovném zařízení. Atmosféra vždy odpovídá míře agrese. Jako prevence může sloužit i lepší situace v rodinách. Že by ale problémy řešily vyšší tresty? Tak to asi ne.

Václav Klaus mladší.

Václav Klaus mladší, odborník na školství v ODS
O výši trestu by měly rozhodovat soudy a ne ministr školství. Útoky na učitele, důchodce a další takové skupiny jsou obzvláště závažné a soudy by podle toho měly vynášet i přiměřené tresty. 

Co se týče napadání v diagnostických ústavech, tak to se týká dětí, z nichž se společnosti nepovedlo vychovat normální občany. Bojím se, že v těchto případech už výše trestu ty pologramotné a asociální děti nezastaví.

Ondřej Liška

Ondřej Liška

Ondřej Liška, exministr školství a předseda Strany zelených
To co navrhuje pan Chládek, je nesmysl a nemyslím si, že to pomůže. Zvýšení trestů není řešení, ale zavedení represe. Díte ve čtrnácti letech, když někoho napadne, určitě nezvažuje, jestli ho čeká nějaký trest. Je to vypjatá emocionální chvíle. Tohle není ta správná cesta, ta vede přes prevenci. Musí se zásadně posílit podpora pedagogů v celém vzdělávacím systému a zvýšit kvalita jejich pracovních podmínek.

Ve 21. století už není škola institucí, která předává informace, ale má i formativní roli na osobnosti dětí. Rodiny v tomhle ohledu často selhávají.

ČTĚTE TAKÉ:

jzlJakub Zelenka
  • 19Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.