10. června 2011 12:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Žena, jež je zrozená pro bel canto

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Od bolestné melancholie po jemnou lyriku. Takové rozpětí výrazu nabídla Cecilia Bartoliová i pražskému publiku.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Od bolestné melancholie po jemnou lyriku. Takové rozpětí výrazu nabídla Cecilia Bartoliová i pražskému publiku. | foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny
PRAHA Konečně se i Praha dočkala. V Rudolfinu vystoupila italská mezzosopranistka Cecilia Bartoliová (45) se svým programem Vivaldi ritrovato pod taktovkou Jeana-Christopha Spinosiho a za účasti jeho vyhlášeného orchestru na dobové nástroje Ensemble Matheus.

Osm milionů prodaných desek a několik cen Grammy, spolupráce s nejvýznamnějšími dirigenty, orchestry. Cecilia Bartoliová už neuvěřitelných dvacet let září na pěveckém nebi jako fenomenální koloraturní mezzosopranistka. Exceluje na koncertních pódiích, v nahrávacích studiích a jako herečka i na operních scénách. Její mistrovství i dramaturgickou nápaditost a vynalézavost hodnotí nejvyššími superlativy nejen odborníci, ale jejímu zpěvu, šarmu i temperamentu propadly miliony lidí po celém světě. I těch, kterým opera do doby, než poznali její umění, nic neříkala.

Bouřlivé forte

Cecilia Bartoliová je zpěvačka, která svrchovaně vládne virtuózním uměním bel canta. Exceluje v brilantních pasážích od nejhlubších poloh do výšek zpívaných pod legatem i v ostrém až útočném staccatu. Hýří bohatými koloraturami, které tak báječně kontrastují s jejími dlouhodechými kantabilními liniemi. Až se tají dech, když "soutěží" se sólovými houslemi či flétnou. Uchvacuje útlým pianissimem, v němž umí i nasadit tón ve všech polohách i bouřlivými forte. Je intonačně přesná ve skocích přes oktávy. Její deklamace textu má perfektní srozumitelnost.

To vše jsou v případě Bartoliové ovšem pouze"samozřejmé" nástroje, předpoklady, jejichž prostřednictvím interpretuje pocity a nálady tak typické pro hudební rétorické figury baroka, které si tolik libovaly ve vyhrocených emocích lítosti, nářku, vášně, touhy... Bartoliová nedosahuje vysoce dramatického výrazu objemem hlasu - tuto doménu ponechává dramatickým sopranistkám na velkých divadelních scénách.

Její mistrovství je v neuvěřitelně bohaté škále výrazu od bolestné melancholie a jemné lyriky přes dramatické erupce po komické šibalství. Například jako Semele v Carsenově inscenaci si vychutnává roli rozmarné domýšlivé kokety vysoko postaveného tatínka. Suverénně ovládá ženské zbraně, jimiž dokáže roztoužit i Jupitera. A stupňuje svoji marnivost a ješitnost až k sebestřednému výbuchu arogantní pýchy ve víru dramatických koloratur.

Všechno, co jste chtěli vědět o Vivaldim, ale báli jste se zeptat

V programu Vivaldi ritrovato Bartoliová rehabilituje tohoto italského mistra barokní hudby také jako autora i impresária operního. (My jej díky houslovým koncertům Čtvero ročních období známe jako hlavně jako skladatele instrumentální hudby). Vivaldi se zapojil do největšího kulturního byznysu Itálie první poloviny 18. století, kdy opera patřila k nejpopulárnější formě zábavy s opulentní barokní scénickou výpravou, rozmarnými primadonami a kastráty zahrnovanými obdivem i astronomickými honoráři a řediteli, kteří zásobovali lačné publikum stále novými a novými operami.

Vivaldi napsal na padesát oper a vybrané árie Bartoliová představila už v roce 1999 ve svém Vivaldi Albu. Pražský koncert bude složen z obou jejích vivaldiovských projektů s áriemi z oper Ottone in villa, L’Olimpiade, Farnace, Bajazet, La Silva, Oslando furioso či Argippo.

Můžeme se těšit, že Cecilia Bartoliová letos do Prahy zavítá opět 16. října v rámci turné se svou novou deskou věnovanou repertoáru neapolských kastrátů z 18. století. Album Sacrificum, jehož prodejnost láme rekordy, obsahuje zatím neznámý písňový repertoár kastrátů. Do svých projektů se vždy pouští s plnou vervou a spoustou nápadů. Když se před několika lety rozhodla připomenout 200. výročí narození slavné zpěvačky Marie Malibranové, učinila tak způsobem, který je hoden obou div operního nebe.

Křižovala Evropu ve stopách této nezávislé, vzdělané i výstřední a muži obletované ženy v nablýskaném černém obřím náklaďáku, v jehož útrobách byla pro návštěvníky volně přístupná putovní výstava objektů, dopisů a hudebních rukopisů tohoto idolu romantické revoluce. Maria Malibranová prý milovala rychlou jízdu na koni, jedna z fotografií dnes zachycuje drobnou Cecilii Bartoliovou za volantem monstrózního náklaďáku. Jak vidno, soba se mění, ale úchvatné umění velkých operních hvězd zůstává.

Nejdůležitejší jsou emoce

Hlas je jako uhlík, kus surového kamene. Teprve když se opracuje, získá cenu, říká Cecilia Bartoliová. 

LN Jak vznikl váš nový vivaldiovský projekt, se kterým přijíždíte do Prahy?
Itálie má velkou hudební tradici, ráda v ní pátrám, hluboce ji studuji. Všichni znají Vivaldiho jako instrumentálního skladatele, chci představit i jeho opery. Program Il giardino Armonico s jeho áriemi, který má od roku 1999 velký úspěch, jsem teď rozšířila o další, dosud neznámé árie - bouřlivé i zamilované.

LN Co dalšího chystáte?
V Curychu mě čeká Desdemona v Rossiniho Otellovi. Bylo pro mě velkou ctí, že jsem se stala uměleckou ředitelkou Salcburského svatodušního festivalu. Jeho tématem bude legendární Kleopatra - jako žena tisíce tváří mezi erotem a mocí, jako múza, která inspiruje hudebníky, básníky, spisovatele.

LN Odkud čerpáte energii, kterou pak hýříte při vystoupeních?
Pocházím z Říma. Ale možná je to i genetická záležitost, oba mí rodiče byli hudebníci a předali mi kus dědictví i v této formě. Hudba je moje vášeň, z hudby čerpám energii, ráda ji provozuji, ráda ji poslouchám, ráda se o ni dělím. Hudba je to médium, kterým se předávají emoce. Hudba je potravou pro naši duši.

LN Nakolik je mistrovství, ke kterému se někteří pěvci dopracují, darem, talentem a nakolik výsledkem tvrdé práce? Ke zpěvu jsem se dostala díky svým rodičům hrou a ze hry se stala seriózní práce. Hlas je jako diamant: když ho lidé najdou, je to uhlík, kus surového kamene, který se musí teprve opracovat. Šikovné ruce z kamene udělají něco vzácného, co se pod slunečními paprsky třpytí. S hlasem je to stejné. Můžete mít krásný materiál, ale musíte ho rozvíjet, studovat, mít dobrého učitele. Hlas je pro mě neviditelným kouzelným nástrojem. Po hráčích na nástroje se chce, aby dokázali pomocí svého nástroje zpívat. Zpěvák se má svým hlasem pokusit dosáhnout dokonalosti hudebního nástroje. Ale nejdůležitější je vyjadřování a zprostředkování emocí.



Helena Havlíková, operní kritička
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz