České dráhy by podle verdiktu arbitrážního soudu měly plzeňské strojírně zaplatit 1,24 miliardy korun. Tato suma se skládá z doplatku 468 milionů za dvacet lokomotiv řady 380 a dalších 760 milionů za inflační navýšení.
Jde o tři roky starý spor o zpožděnou dodávku lokomotiv řady, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.
MILIARDOVÝ SPOR
|
„V přímém přenosu dochází k tunelování Českých drah. Vyzval jsem je, aby nic neplatily, dokud ve věci nerozhodne soud,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (ANO) s tím, že dopravce kromě žaloby požádal soud o odklad vykonatelnosti rozhodčího nálezu.
Zlobí se, že by Škoda Transportation měla dostat peníze přes to, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra i požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.
Přeloženo to znamená, že v případě obchodního sporu skončí věc u Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře, který nyní přiřkl vítězství Škodě, a naopak nároky Českých drah zcela zamítl.
Dan Ťok přistoupil také k dalším krokům: vyzval České dráhy, aby provedly audit veškerých smluv uzavřených se Škodou Transporation za zhruba 42,5 miliardy korun. Jde například o soupravy RegioPanther či Regionova. Zároveň požádal ministerstva, aby po vzoru jeho resortu přestaly zahrnovat do smluv rozhodčí doložky.
České dráhy se v září pokusily výsledek arbitráže oddálit, když požadovaly, aby byl vyloučen kvůli údajné podjatosti rozhodce Milan Polák. Ten ve tříčlenném senátu seděl za plzeňskou strojírnu. S tímto požadavkem však dráhy na konci října neuspěly a ani běžný soud nepřesvědčily, že by měl kvůli údajné podjatosti vydat předběžné opatření, které by zamezilo vydání rozhodčího nálezu.
Plzeňská firma zatím nález rozhodčího soudu prezentuje spíše jako smířlivé řešení. A narozdíl od drah tvrdí, že ji arbitři přiřkli jen dlužnou část kupní ceny lokomotiv.
„Jsme rádi, že tento tento dlouhotrvající a nešťastný spor, který vysiloval obě strany, je u konce. Reálným výsledkem není nic víc, než že nám byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy,“ podotkla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.