Problematický tunel Blanka se po řadě odkladů otevřel loni září. Už v polovině října překonal počet aut hranici 60 tisíc průjezdů a rostl až do poloviny prosince, kdy atakoval hranici 70 tisíc. O vánočních svátcích a na přelomu roku zaznamenali dispečeři úbytek na 46 500 aut denně. V průběhu ledna provoz znovu nabral na intenzitě a do poloviny března stoupl až nad 70 300 aut, vyplývá z údajů za uplynulých 26 týdnů provozu.
V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše a Nuselském mostě. Naopak provoz se podle údajů z dispečinku zhoršil v ulici Jugoslávských partyzánů, v Patočkově a Holešovičkách. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují.
Řešení komplikací
Výrazně se po otevření Blanky zhoršil provoz v oblasti Vítězného náměstí v Praze 6. „Otevření tunelového komplexu Blanka v roce 2015 dramaticky zhoršilo dopravní zatížení Vítězného náměstí a přilehlých hlavních komunikací. Hledáme řešení dílčích zlepšení, která bez koncepčního řešení nejsou vskutku efektivní,“ řekl koncem března zástupce starosty Martin Polách při vyhlášení urbanisticko-dopravní soutěže k řešení současné situace.
Čerstvá data: otevření Blanky zbrzdilo dopravu na Strakonické o 20 minut |
Největší potíže v provozu Blanky dělali zvědavci, kteří hlavně zpočátku v tunelu zastavovali a fotili si jej. Dispečeři zaznamenali několik případů, kdy se v tunelu pohybovali chodci. Takové situace už se ale příliš neopakují. „V současnosti jsou problémem hlavně řidiči, kteří se v tunelu otáčí,“ řekla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Řidiči, kteří si spletou směr, se v tunelu otáčí hlavně v nočních hodinách, kdy není takový provoz.
Dvouhodinová uzavírka
Ze zatím ne zcela jasných důvodů se v polovině března tunel asi na dvě hodiny automaticky obousměrně uzavřel a zkomplikoval tak dopravu v metropoli. Tvořily se dlouhé kolony. Policie nejprve informovala o nespecifikované chybě řídicího systému, lidé z magistrátu posléze uvedli, šlo o reakci kontrolního čidla na prach ze stavebních prací. Vedení města uvedlo, že situaci prověří, aby se už nemohla neopakovat.
Blanka vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Praha dosud vede s dodavateli arbitráže kvůli neproplaceným fakturám.