"Je to největší výstava, jakou kdy Aj Wej-wej udělal. Zhruba polovina zde vystavovaných děl vznikla přímo pro muzeum Martin-Gropius-Bau," řekl televizi N24 ředitel muzea Gereon Sievernich. S vystavenými díly se podle něj německá veřejnost může seznámit vůbec poprvé.
Část děl na výstavě Důkaz (Evidence) představuje Aj Wej-wejovu formu umělecké reakce na jeho uvěznění v roce 2011. Návštěvníci si tak mohou prohlédnout napodobeninu pout, která umělce poutala k židli v jeho cele, vyrobenou z jadeitu. K vidění je také mramorová replika kamery, kterou čínská policie sledovala jeho byt.
Šest tisíc stoliček jako symbol kulturní revoluce
Kritiku čínského režimu představují i další díla, která se k umělcově věznění nevztahují. Podle organizátorů výstavy je jím například nejpůsobivější výtvor, soubor 6000 jednoduchých dřevěných stoliček. Ty se v uplynulých staletích hojně používaly na čínském venkově, s příchodem takzvané kulturní revoluce komunistického vůdce Mao Ce-tunga a s následným masovým stěhováním do měst ale začaly končit na smetištích.
Výstava v Berlíně začíná přesně v den třetího výročí umělcova zadržení čínskými úřady na letišti v Pekingu, po němž výtvarník strávil bez obvinění 81 dnů ve vězení. Potrvá do 7. července a organizátoři doufají, že se během té doby změní postoj čínských úřadů a Aj Wej-wej bude mít možnost do Německa přijet a výstavu si osobně prohlédnout.
Renomovaný britský časopis Art Review zvolil v roce 2011 Aj Wej-weje nejvlivnější uměleckou osobností roku a jeho díla vystavovaly v minulosti prestižní světové galerie, například londýnská Tate Modern. Umělec je známý také jako spoluautor návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu.