Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Bártův pád mění řadu plánů

Česko

Ministr dopravy byl nepohodlný pro mnoho firem, které nyní chtějí bojovat za „návrat starých časů“

KAMILA JUŠKOVÁ PRAHA Osekání výdajů na stavbu dálnic a železnic, menší odměny pro Kapsch za mýtný systém, nová stavební koncepce nebo slučování železničních firem. To vše rozjel za necelý rok ministr Vít Bárta.

Největší změny v resortu za dvacet let se s odchodem Bárty z úřadu dostávají do slepé uličky.

Ačkoli Bárta věří tomu, že jeho lidé budou pokračovat v plánech, které začal, zároveň připouští, že to bude komplikovanější.

Podle informací Lidových novin se již rozbíhají debaty o tom, že například takzvaná dopravní superstrategie dozná výrazných změn. Konec superstrategie Materiál plánuje rozvoj dopravních cest do roku 2025, rozšíření mýtného systému, vytvoření sítě veřejných logistických center nebo přesun nákladní dopravy na železnici.

Superstrategie se nelíbí hlavně stavařům, protože obsahuje skromnější plány na výstavbu, než by si přáli. „Superstrategie je defenzivní materiál v rozporu se zájmy i územní politikou České republiky. Určitě neprojde. Koaliční partneři, ODS, parlament, hejtmani, zkrátka všichni, si myslí, že superstrategie je paskvil,“ řekl LN prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Stavebním firmám se nelíbilo ani to, že je Bárta tlačil k úsporám a uplatňoval vůči jejich práci reklamace častěji než jeho předchůdci. V poslední době například vedl boj o reklamace s největší tuzemskou stavební firmou Skanska, jíž vyčíslil závady na téměř miliardu korun.

Radost z Bártova odchodu bude mít i firma Kapsch, která je zatím monopolním provozovatelem mýtného systému v Česku. Společnost se nyní těší na plánované rozšíření mýta na dalších 5500 kilometrů silnic první třídy, stovky kilometrů komunikací druhých tříd a vybrané silnice třetích tříd. Bárta chtěl, aby se mýto otevřelo konkurenci. „Veřejná soutěž bude vypsána pro všechny poskytovatele těchto služeb, není podmínkou, aby mýto na těchto komunikacích vybírala společnost Kapsch,“ uvedl před pádem ministra jeho mluvčí Jakub Ptačinský.

Kapsch a ti druzí Kapsch musel ke své nelibosti naopak svůj stávající systém upravit, aby umožňoval spolupráci s dalšími subjekty a technologiemi. Bárta navíc Kapsch nutil, stejně jako stavaře, ke slevám za provozování mýta. Se superstrategií jsou spojeny také radikální změny v železniční dopravě. Ty byly zase trnem v oku dopravců. Bárta totiž plánoval, že dostane silniční přepravu na železnice, což je pro dopravce mnohem méně pohodlné, a hlavně časově náročnější. Chtěl toho dosáhnout zdražením silniční přepravy pomocí zvednutí mýtných sazeb a naopak zvýhodněním převozu po kolejích.

Nejzásadnější byl ovšem Bártův plán na znovupropojení Českých drah a Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Tím chtěl především zavřít kohoutek neprůhledným finančním tokům mezi těmito podniky. Státní SŽDC totiž nyní platí Českým drahám každý rok miliardové částky za služby spojené s obsluhou dráhy. Jen loni to bylo 5,2 miliardy korun.

V neposlední řadě se chtěl bývalý ministr postarat o zahraniční expanzi nákladního dopravce ČD Cargo. Mělo to být například prostřednictvím akvizice polské státní firmy ze stejného oboru PKP Cargo. Pokud by české Cargo uspělo, vznikl by na evropském trhu železniční gigant srovnatelný s nákladní dopravou Deutsche Bahn.

Co se všemi plány bude, je nyní nejasné. Bárta doufá, že si na dění ponechá vliv. „Klíčové teď je, že si Skanska, Kapsch či jakýkoliv jiný dodavatel ministerstva dopravy nesmí myslet, že ve chvíli, kdy jsem odešel, se už neuplatňují reklamace, nepožadují slevy,“ řekl v sobotním rozhovoru pro LN Bárta.

***

Bártovi muži v byznysu

Jiří Vodička Od srpna 2010 šéf ČD Cargo, nahradil kritizovaného Josefa Bazalu. Hlavním úkolem Vodičky bylo pracovat na plánu spojení ČD Cargo s polskou nákladní železniční dopravou.

Jakub Hodinář Bártův náměstek na MD, kterého „převedl“ na ministerstvo školství Josefa Dobeše jako šéfa poradců. Hodinář se má na ministerstvu školství ujmout evropských záležitostí včetně EU fondů.

REZIGNOVAL

Martin Sýkora První náměstek Bárty na ministerstvu dopravy, letitý Bártův přítel a spolupracovník z ABL.

Pavel Habarta Od října nový šéf SŽDC, předtím „krizový“ šéf ČD-telematika. Habartu Bárta pověřil přesunem 9500 lidí z Českých drah pod hlavičku Správy železniční a dopravní cesty.

Jiří Maceška Nový šéf České pošty, má nahradit v únoru odvolanou šéfku Marcelu Hrdou. Ministr vnitra John, do jehož resortu pošta patří, Hrdé vyčítal nekoncepčnost. Do vedení České pošty nechal Bárta dosadit i další své lidi, Miroslava Ruta a Filipa Boučka.

Jiří Švorc od srpna 2010 nový šéf Ředitelství silnic a dálnic, Bárta jím nahradil Alfreda Brunclíka, kterému prý nevěřil. Švorc měl být Bártovou pravou rukou v realizaci úsporných opatření. Měl za úkol zjednodušit strukturu firmy, zbavit se nadbytečných zaměstnanců a dohlížet na přerozdělování peněz. Do vedení ŘSD Bárta dosadil také bývalého klienta ABL Reného Porubu. Foto LN – archiv / ČTK / ZR