20. listopadu 2017 14:05 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Festival v Šumperku představil všechny barvy blues

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Blues Alive 2017: Eric Bibb | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Blues Alive 2017: Eric Bibb | foto: Tomáš Turek

Mezinárodní festival Blues Alive v Šumperku má za sebou dvacátý druhý ročník. Poprvé v historii byl zcela vyprodaný už měsíc dopředu a poprvé se skládal ze tří naprosto rovnocenných večerních koncertů. Přehlídka měla několik vrcholů a žádné výrazně slabé místo. Prostě velmi důstojná oslava svátku svobody, na který letos připadl prostřední festivalový den.

Třebaže byl hlavní hvězdou letošního ročníku hvězdný kytarista Jonny Lang, celkově z programu vyčnívaly v různých variacích dva jiné hudební nástroje. Foukací harmoniku, tedy nástroj, který k blues neodmyslitelně patří, představila v pátek na nejvyšší úrovni trojice amerických virtuózů Billy Branch, James Harman a Magic Dick v programu nazvaném Blues Harp Explosion.

Už o den dříve však na pódiu exceloval harmonikář Sławek Wierzcholski, matador polské bluesové scény, který však dával výraznější prostor i svým spoluhráčům z kapely Nocna Zmiana Bluesa.

Blues Alive 2017: The Blues Harp Explosion (James Harman, Billy Branch)

Blues Alive 2017: The Blues Harp Explosion (James Harman, Billy Branch)

Druhým dominantním nástrojem letošního Blues Alive byly poněkud překvapivě klávesy. Hvězdný americký hráč John Medeski je známý především z oblasti jazzu a experimentální hudby, ale v Šumperku předvedl, že jeho strhující instrumentální jízdu bluesové publikum nejen přijme, ale že z ní může být přímo nadšené.

Výborným tahem pak bylo propojení už zmíněného harmonikového projektu s Medeskiho klávesami a také s další hvězdou, kytaristou Zakem Harmonem. Páteční večer tak uzavíraly vlastně tři propojené kapely. Právě taková mimořádná spojení (která často vznikají spontánně až na místě) povyšují už tak propracovanou dramaturgii festivalu ještě o třídu výš.

Jiný mimořádný projekt naopak pořadatelé Blues Alive anoncovali předem. Koncert skupiny ETC…, Vladimíra Mišíka a jeho ženy a dětí byl přes několik drobných a spíše milých zaváhání dalším možným vrcholem festivalu a přídavek v podobě hymnické Variace na renesanční téma nepřímo připomněl listopadové výročí.

Z tuzemských interpretů dále vzbudila pozornost rodinná kapela manželů Tomáše Bobrovniczkého a Petry Börnerové, v níž za bicími sedí osmiletý synek Tomáš Bobrovniczký ml. a s níž hostoval legendární baskytarista Fedor Frešo. Pochvalné komentáře si pak vysloužila také nová brněnská skupina Band Of Heysek, která se svým syrovým blues zahajovala čtvrteční program.

Přestože dramaturgie dává pravidelně prostor dobrým českým i dalším středoevropským kapelám (letos zaujali i polští Cheap Tobacco s výbornou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou), hlavní pozornost se pochopitelně soustřeďuje na umělce ze světa a především ze zámoří.

Blues Alive 2017: Jonny Lang

Blues Alive 2017: Jonny Lang

Přitom harmonikáři, Medeski nebo držitel Grammy Jonny Lang nebyli jedinými americkými hvězdami letošního ročníku festivalu. Plný sál roztančil Mr. Sipp, jemuž patřil závěr festivalu, a energií nabité publikum ocenilo i vynikající akustický set Erica Bibba.

Síla festivalu Blues Alive tkví především v prolínání bluesového „středního proudu“ (který v dnešní době tvoří především elektrické blues přecházející do mainstreamového rocku) s výlety k akustickým kořenům žánru, případně zcela mimo blues.

Letos se to dařilo znamenitě, stejně jako střídání vlastní tvorby jednotlivých účinkujících (autory výborných autorských písní jsou rocker Lang i „písničkář“ Bibb) s coververzemi (například Dylanovo Knockin’ On Heaven’s Door v podání Zaca Harmona). Pozorný posluchač si mohl všimnout, že i ve zdánlivě nejodtažitějším programu Johna Medeskiho se jakýsi bluesový základ skrývá.

A pokud by se někomu při vší pestrosti zdálo, že blues je jednolitá hudba, z omylu jej mohlo vyvést australskoitalské duo Hugo Race & Michelangelo Russo. Někdejší spoluhráč Nicka Cavea společně s italským výtvarníkem (a také výrazným hráčem na foukací harmoniku) předvedli psychedelické, do současné hudební estetiky posunuté verze písní legendárního Johna Leeho Hookera, které ve spojení s videoprojekcí působily skutečně uhrančivě. Pro autora článku byl právě jejich koncert nejvyšším vrcholem kvalitního a pestrého festivalu.

Milan Tesař, autor je hudební publicista
  • 0Diskuse






REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz