V Cannes je během něho vystaveno 540 výletních plavidel, mezi nimi 190 jachet o délce víc než 20 metrů. Zájem byl však v prvních dnech velmi slabý.
Agentura AFP napsala, že v důsledku celkové mezinárodní hospodářské a finanční krize se objednávky na nové jachty masivně ruší, výrobci mají plné sklady a někdy jsou nuceni prodávat pod cenou.
Krize zbrzdila průmysl, který zašel příliš daleko a jehož trh uměle podporovaly banky. Ty financovaly nákup jachet z 80 až 90 procent, někdy dokonce úplně, řekl Michel Karsenti, prezident tiskové skupiny, která vydává mimo jiné specializovaný časopis Yachts.
Zvlášť byly postiženy superjachty
JACHTY
o délce 24 až 50 metrů. V nejvyšší kategorii „megajachet“ (přes 60 metrů), kde se vyrábí na míru, je ale obtížnější vypozorovat nějaký jasný trend. „Šetří i velmi bohatí lidé a obří jachta je jednou z prvních věcí, kterou si rozmyslí,“ říká Karsenti.
Výrobci velkých jachet – ze 60 procent soustředění v Itálii, z 20 v Nizozemsku a z 10 v Německu – zažili několik tučných let. Před patnácti lety jich bylo na trhu 50, loni 150. Ceny přitom šly nahoru, i na víc než 100 milionů eur (2,6 miliardy korun) za devadesátimetrovou loď. Podle Karsentiho by se toto odvětví mohlo teď dostat na úroveň, jaká byla před patnácti lety. „Mluvíme tady o nejvyšším luxusu, o nejpřebytečnějším z luxusů, z něhož se v letech hubených krav ukrajuje nejdřív,“ říká. Jean-François Fontaine, prezident francouzské federace výrobců lodí, očekává pro letošní rok pokles o 40 procent. Ještě hůř je na tom trh v USA, Španělsku nebo Skandinávii, kde prodej klesl o 60 až 70 procent.
***
Trh se zhroutil
Banky přestaly půjčovat peníze na nákup jachet, který dříve často financovaly.
Zájem klesl hlavně o superjachty o délce 25 až 50 metrů.
Výrobci velkých jachet – ze 60 procent soustředění v Itálii, z 20 v Nizozemsku a z 10 v Německu – zažili několik tučných let. Před patnácti lety jich bylo na trhu 50, loni 150. Ceny šly nahoru, i na víc než 100 milionů eur za devadesátimetrovou loď.