Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

306 koní na alpských sedadlech

  12:36
PRAHA - BMW připravilo dvě premiéry. Jednou bylo elegantní kupé řady 3 a druhou nová pohonná jednotka s výkonem 306 koní. Obě byly zahrnuty v názvu BMW 335i Coupé.

Design BMW řady 3 Coupé má rysy sedanu, nicméně kupé je elegantnější a působí honosnějším dojmem. foto: Petr Hanke

Místo představení bylo zvoleno takřka dokonale. Namísto obvyklých destinací v podobě rozpálených mořských pobřeží jižní Evropy, kde automobilky své novinky představují nejčastěji, si BMW vybralo Alpy v okolí rakouského Innsbrucku. Zvolené místo bylo příjemné nejen kvůli snadné dostupnosti z Prahy automobilem či mírnějším teplotám, ale především proto, že právě alpské silnice patří k vůbec nejpodmanivějším nejen v Evropě, ale i v rámci celého světa.

Po příjezdu na innsbruckské letiště nabraly věci rychlý spád. Na jednom z letištních parkovišť je připravena flotila asi čtyřiceti nových kupátek od BMW. Všechna mají pod kapotou zbrusu nový dvojicí turbodmychadel přeplňovaný řadový šestiválec s objemem tři litry a výkonem 306 koní.

S kolegou dostáváme klíčky od modelu vybaveného samočinnou převodovkou a vyrážíme po staré silnici směrem k Brenneru.

Pohodlné sezení
V novém kupé se sedí o poznání níž než ve výchozím sedanu. Automobil je logicky zaměřen o něco sportovněji. Zároveň je zřejmé, že automobilka chtěla postavit vůz působící exkluzivněji. Přístrojová deska je sice shodná se sedanem, má však celou řadu drobných detailů, které ji odlišují. Příkladem za všechny je třeba tříramenný volant dekorovaný dvojicí hliníkových proužků.

Kupé řady 3 nabízí místo pro čtyři cestující. Ve srovnání s předchozí generací vzadu místa opět o něco přibylo, takže osoby středního vzrůstu přestojí na výrazně tvarovaných sedadlech s celou řadou odkládacích prostor i delší cestu bez větší újmy.

Již při výjezdu na Brenner se začíná ukazovat značná síla motoru přeplňovaného dvojicí turbodmychadel. Právě použití dvojice malých namísto jednoho velkého turbodmychadla způsobuje, že motor příjemně rychle reaguje na přidání plynu.
To platí i pro provedení vybavené samočinnou převodovkou, která prošla celkovou modernizací. Jedná se o šestistupňové ústrojí Steptronic nabízející možnost sekvenčního řazení - v případě kupé také pomocí páček pod volantem. Převodovka má zkrácené časy řazení (řadí během pouhých 100 ms) a přepracovanou ovládací elektroniku. Zejména řazení na vyšší rychlostní stupně probíhá takřka bez citelného omezení dodávky výkonu ke hnaným kolům.

Zpět do údolí
Z brennerského průsmyku míříme dolů do údolí, odkud nás čeká výjezd ze 700 metrů až do nadmořské výšky dvou kilometrů „pasu“ Jaufen. Motor se ukazuje v nejlepším světle. Kromě výkonu 306 koní s velmi plynulým nárůstem je totiž jeho lákadlem také točivý moment 400 Nm, který je dostupný již od 1500 otáček za minutu a neopadá až do okamžiku, kdy se kliková hřídel otáčí rychlostí pěti tisíc otáček za minutu.

U motoru, vybaveného kromě přeplňování také přímým vstřikováním, proměnným časováním a jehož škrticí klapka je nahrazena variabilním zdvihem sacích ventilů, se však povedeně podařilo potlačit u turbomotorů obvyklý velmi prudký nárůst výkonu. Motor vozu 335i se velmi ochotně a plynule vytáčí a nabízí dynamiku, která byla ještě nedávno obvyklá pouze u vysloveně sportovních vozů. Vždyť je schopen zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 5,5 s.

Výjezd na horské sedlo měří nějakých dvacet kilometrů a my jej zvládáme za méně než deset minut. Vzatáčkovitých pasážích samozřejmě používám manuální režim řazení. Ani ten nejlepší řadicí software ale nedisponuje „čidlem“, které u živočichů nazýváme zrak a které umožňuje reagovat na věci dříve, než nastanou.

BMW 335i má místo typického ekonoměru umístěného pod otáčkoměrem - podobně jako vozy sportovní divize M - teploměr oleje. Jeho teplota se při plné zátěži v horách často vyšplhá i přes hranici 140 stupňů Celsia a ukazuje, že chlazení výkonných přeplňovaných motorů je velmi náročným úkolem.

Auto je poměrně málo schopné brzdit motorem. Většina práce při zpomalování z rychlostí často přesahujících limity povolené na našich dálnicích do úzkých vraceček je na brzdách. Ve výjezdu fungují skvěle, jak si však poradí s klesáním, které nás čeká nyní?

V údolí je sice znát, že během předchozích kilometrů přeměnily mnoho kinetické energie na teplo, nicméně elektronika zvýšením brzdného účinku posilovače aktivně eliminuje pocit vadnutí brzd. I přesto je však cítit pozměněná charakteristika a zejména pomalejší nástup brzd.

2509 m n. m.
Následuje výměna vozů, respektive převodovek. BMW 335i Coupé s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou ožívá ještě více. Teprve teď se z rychlého kupé stává skutečný sportovní vůz. Pevné spojení motoru a poháněných zadních kol nechává mnohem více vyniknout vynikající jízdní vlastnosti vozu.

Jaksi přirozeně a mnohem snáze se nyní dostanete k limitům tohoto automobilu. Ukazuje se, že z řidičského pohledu podmanivému chování „stačí“ pouze k dokonalosti dovedený recept, který je v automobilovém průmyslu znám takřka od jeho vzniku. Jedná se o spojení zadního pohonu, lehkého motoru v přídi a zejména potřebné vyváženosti, kdy na každé kolo připadá podobná hmotnost.

Chuť automobilu po zatáčení lze nasimulovat například strmějším řízením, skutečnou agilitu auta však zjistíte až při rychlých změnách směru jízdy v sérii nestejných zatáček. Přesně těch bylo při výjezdu na další horské sedlo Timmelsjoch nečekaně mnoho.

Přestože přeplňovaný šestiválec nabízí například na dálnicích nebo širokých silnicích vysoký výkon a skutečně minimální prodlevu na přidání plynu, při náročných a do značné míry extrémních výjezdech je ve spojení s přímo řazenou převodovkou určitá prodleva v reakcích motoru znatelná.

BMW vychází vstříc sportovně založeným řidičům i dvoustupňovým stabilizačním systémem DSC. Ve středním režimu dovolí drobný prokluz či skluz automobilu a nechává tak více prostoru pro řidičovy korekce, které jsou zdrojem značné radosti z jízdy.

Naopak po jeho vypnutí se BMW 335i Coupé stává automobilem, který vás zejména za mokra pohltí emocemi a potěšením z řízení. Vystoupíte zpocení, rozesmátí a plni adrenalinu.

V těchto okamžicích, kdy si díky již zmiňované vyváženosti vozu jen jakoby mimochodem ve výjezdech ze zatáček pohráváte s rozdivočelou zádí, si však uvědomíte, že je škoda, žeBMWani tento model nevybavuje mechanickým samosvorným diferenciálem a tuto funkci nechává na starosti pouze elektronice. Ta při běžné jízdě vyhoví, při vysokých nárocích však nikoliv.

Široká nabídka

Nové kupé sice bylo představeno pouze ve vrcholné verzi 335i, nicméně na trhu bude i s dalšími motory. Zážehové motory budou zastoupeny šestiválci 2,5 a 3,0 l s výkony 218 a 272 k (modely 325i a 330i). Vznětové potom třílitrovými šestiválci 330d a 335d s výkony 231 a 286 k. Výkonnější z těchto motorů je vybaven originálním stupňovitým přeplňováním pomocí dvojice nestejně velkých turbodmychadel.
BMW oznámilo, že zanedlouho se v nabídce objeví také čtyřválcové motory jak na benzín, tak na naftu.
Kromě pohonu zadních kol bude v nabídce modelu kupé též elektronicky ovládaný systém pohonu všech kol

Zpět do reality - 500 m n. m.
Výše popsané chování se týká skutečně sportovního stylu jízdy, na který je toto BMW skvěle připraveno. Většina jeho majitelů s ním však bude jezdit v běžném provozu. Zde nabízí překvapivý komfort. Automobil působí velmi pevným a zároveň izolovaným dojmem, což vzhledem ke „sdílnosti“ při sportovní jízdě potěší.

Při běžném provozu je doslova fascinující i pružnost motoru. Při jízdě po městě stačí zařadit trojku a není potřeba řadit. Při rychlosti 40 km/h totiž motor točí 1500 min-1, což je hodnota největšího točivého momentu. V tomto okamžiku stačí pouze šlápnout na plyn a naprosto plynulá (a od 80 km/h velmi intenzivní) akcelerace pokračuje až do 180 km/h, kdy je nutné zařadit vyšší rychlostní stupeň.

Nová generace BMW řady 3 kupé, která se začne prodávat až v září, ukázala, že si udržela ducha předchozích generací tohoto typu automobilu. Stále se jedná o relativně kompaktní automobil nabízející potřebný komfort, kvalitu a zejména jízdní vlastnosti, které svojí přirozenou podmanivostí v dané kategorii nemají soupeře. Nový motor s výkonem 306 koní do celku povedeně zapadá.

Autor:

Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2
Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2

Rádi byste vyzkoušeli nejdokonalejší recepturu pokračovacího kojeneckého mléka BEBA? Zapojte se do soutěže a vyhrajte hned 2 balení mléčné výživy...