16. března 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Auta ovládne ‚Velký bratr‘. Mají mít omezovače rychlosti a alkoholové zámky

Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna. | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Novými povinnými technologiemi automobilů by se měly od roku 2022 stát mimo jiné automatický omezovač rychlosti, automatické záznamové zařízení pro havárie či automatický alkohol tester s blokátorem řízení. Nařízení o obecné bezpečnosti EU pro motorová vozidla navrhla Evropská komise loni v květnu a před dvěma týdny ji schválil Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu.

Omezování rychlosti a větší dohled nad řidiči a odebírání jejich pravomocí při řízení vozu ve prospěch vyspělých technologií je prosazováno v rámci boje za zvýšení bezpečnosti silničního provozu, respektive za snížení počtu úmrtí na silnicích a vážných dopravních nehod.

Největší pozornost z navrženého souboru opatření vzbuzuje automatický omezovač rychlosti, který se sice oficiálně jmenuje systém pro inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), ale reálně jde o omezovač rychlosti. Systém ISA s využitím videokamery ve voze, údajů o omezení rychlosti a GPS systému nenechá jet řidiče rychleji, než stanoví pravidla dopravního provozu a dopravní značky v daném místě. Pokud by se řidič snažil více sešlápnout pedál plynu, tak ISA automaticky omezí výkon motoru.

Systém automatického omezování rychlosti ISA je již standardně montován do nových modelů vozu Ford Focus. A automobilka Volvo tento týden oznámila, že u všech nových modelů od příští roku sníží maximální možnou rychlost na 180 km/h a do kabin bude montovat systémy, které budou monitorovat stav řidiče a nedovolí mu řídit, pokud bude opilý nebo bude telefonovat. Evropská unie prosazuje, aby takové inteligentní technologie byly již za tři roky povinnou součástí všech nových automobilů.

Bezpečný limit: 60 km/h mimo obec

Návrh, který bude nyní schvalovat Evropský parlament, argumentuje zprávou a doporučeními Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ERBD), jejíž ředitelka Graziella Jost říká: „Každý týden zemře na silnicích v Evropské unii pět set lidí. Příliš rychlá jízda je stále zabijákem číslo jedno. Je to velmi jednoduché: chceme-li snížit počet úmrtí na silnicích, musíme efektivně řešit rychlost.“

Zpráva ERBD argumentuje příklady z Francie, kde loni mimo obec snížili maximálně povolenou rychlost na 80 km/h, a ze severní Belgii, kde ji v roce 2017 snížili dokonce jen na 70 km/h, a v obou případech to vedlo k úbytku počtu smrtelných nehod. ERBD navrhuje, aby pro bezpečnější dopravu, byla maximální povolená rychlost omezená ještě radikálněji. Za bezpečné a důvěryhodné rychlostní limity považuje 30 km/h v obci a 60 km/h mimo obec. A to by podle ERBD mělo být vynucováno nejen novou technologií automatického omezování rychlosti v nových vozech, ale i zpomalovači na vozovkách, častými policejními kontrolami a striktnějšími zákony.

Advantage Consulting, s.r.o.
SKLADOVÝ MISTR

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz