19. června 2019 15:42, aktualizováno  18:30 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Čeští majitelé naftových aut vyhráli v kauze Dieselgate. Volkswagen jim má zaplatit 636 milionů

Logo společnosti Volkswagen na motorech TDI. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo společnosti Volkswagen na motorech TDI. | foto: Reuters

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze Dieselgate. Německá automobilka jim má zaplatit celkem 636 milionů korun, z toho 533 milionů korun pro klienty firmy Safe Diesel a 103 milionů pro zákazníky, které zastupovala společnost DieselGate. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.

O úspěchu firmy Safe Diesel jako první informoval server Seznam Zprávy. Podle něj soudce rozhodl neveřejně, tedy bez jednání, už v březnu a v úterý rozsudek rozeslal stranám sporu. Verdikt ale zatím není pravomocný.

„Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů,“ uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.

Podle zjištění serveru Lidovky.cz uspěla i společnost DieselGate. „Dne 18.6. 2019 nám byl doručen rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 8 ze dne 22.3.2019 ve sporu DieselGate proti Volkswagen a Škoda Auto. Soud rozhodl o zaplacení 103 275 000 Kč s příslušenstvím rozsudkem pro uznání,“ informovali zákazníky firmy DieselGate její jednatel Martin Kodýdek a David Kuboň, partner advokátní kanceláře KLB Legal, která s DieselGate spolupracuje.

Volkswagen prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání.

„Volkswagen nedoručil své vyjádření soudu včas s odůvodněním, že neobdržel žalobu v německém jazyce. Soud však tuto námitku neuznal za relevantní,“ upřesnili za DieselGate Kodýdek a Kuboň.

Podle nich je nicméně potřeba zdůraznit, že rozsudek není pravomocný a žalovaný se s určitostí odvolá. Kauza tak bude nadále pokračovat. „I přesto, že výsledek je stále nejistý, jedná se svým způsobem o průlomové rozhodnutí soudu, a to nejen v České republice, ale v celé Evropské unii,“ dodali zástupci firmy DieselGate. 

Další informace k rozsudku společnost neuvedla. „Nechceme kauzu tolik medializovat, aby nás to v procesu případně nepoškodilo. Pro nás je prioritou získání maximální kompenzace pro klienty,“ doplnil pro Lidovky.cz David Kuboň. 

Odstavné parkoviště vozů vykoupených v rámci Dieselgate v kalifornském...
Odstavné parkoviště vozů vykoupených v rámci Dieselgate v kalifornském...

V případě Safe Diesel soud podle webu Seznam Zprávy vyhověl 2435 lidem, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky byly uznané ve výši 220 tisíc na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Částka 220 tisíc je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Dieselové vozy poškozených majitelů mají software umožňující podvádění při testování emisí. Skandál, který se rozhořel v roce 2015, snížil poptávku po automobilech s naftovými motory. Jejich vlastníci tvrdí, že se cítí podvedeni, protože jim kvůli tomu klesla hodnota vozů a navíc odstranění softwaru zvýšilo spotřebu.

Firma Safe Diesel nezastírá, že jí jde i o byznys: z vysouzeného odškodnění jí majitelé vozů zaplatí 25 procent. Safe Diesel podala už žaloby v několika vlnách, dohromady v nich již vystupují zmíněné čtyři tisíce lidí a ve hře je odškodnění ve výši kolem 880 milionů korun.

Společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi a Seat není podle mluvčího Jana Klímy stranou ve sporu, a k soudním řízením se tedy nemůže podrobně vyjadřovat. „Podle našich informací Volkswagen AG proti nepravomocnému rozsudku podá opravný prostředek, protože soud žalobu a kvalifikovanou výzvu doručoval v rozporu s platným evropským právem. Věříme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta,“ řekl ČTK.

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

„Společnost Škoda Auto předpokládá, že rozsudky budou zrušeny a žaloby zamítnuty,“ sdělil dnes ČTK mluvčí firmy Vítězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka nadále trvá na tom, že majitelům vozů nevznikla žádná újma.

Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, k dnešku převyšuje 7000 lidí. Vozidel s upraveným softwarem v ČR je zhruba 165 tisíc.

David Vagaday

Autor

David VagadayDavid.Vagaday@lidovky.czČlánky