14. října 2017 18:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Natural mizí z českých silnic. Největší sítě pump přejmenovávají benzin

Čerpací stanice. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Z českých benzinek pomalu mizí slovní označení natural. Všichni řidiči vědí, že pod tímto názvem se tankuje benzin. Od jara už tohle jeho pojmenování vynechává v celé své síti lídr trhu Benzina a teď se přidává dvojka – maďarský koncern MOL.

Dohromady už stovky čerpacích stanic přešly na vlastní a řidičům poněkud neznámé názvy pohonných hmot. Ne každý zákazník se však snadno orientuje v nové nabídce a na první pohled rozpozná druh paliva například podle oktanového čísla.

Důvod změny je jediný: veškerá prodávaná paliva sice musejí splňovat přísné normy kvality – i ten nejobyčejnější natural či diesel bez problémů vyhovují všem vozům –, ale petrolejáři se snaží zaujmout ještě něčím novým.

Kromě dražších a výkonnějších, takzvaných prémiových paliv, jako má třeba Benzina značku Verva, MOL nabízí EVO 100 plus, Shell prodává V-Power nebo OMV značku Maxxmotion, vylepšují někteří výrobci i standardní řadu pohonných hmot, prodávanou za nezvýšenou cenu.

O trochu lepší benzin

Jak Benzina s novým palivem Efecta, tak i pumpy MOL s novým názvem EVO nabízejí aditivovaný standardní benzin a naftu, o kterých tvrdí, že jsou také k motoru i životnímu prostředí šetrnější než klasický a nevylepšený natural, pocházející čistě z rafinerie.

„Běžná paliva sice motor pohánějí, ale také ho zanášejí nečistotami a způsobují korozi jeho jednotlivých částí. Nejohroženější jsou vstřikovací trysky palivové soustavy, sací ventily a válce motoru. Reagujeme na to už základními řadami EVO 95 a EVO D. U benzinových a naftových produktů došlo k navýšení podílu aditiv zajišťujících silný čisticí účinek,“ komentuje změnu na pumpách MOL mluvčí společnosti Tomáš Pavlík.

Tradiční paliva vs plyn a elektřina.
Nové značení bude povinné pro všechny čerpací stanice v EU.

„Zákazníci v novém palivu dostávají moderní, vysoce efektivní palivo, které pečuje o motory a palivové soustavy jejich aut. Proto jsme zvolili výstižný a mezinárodně srozumitelný název Efecta,“ řekl Marek Zouvala, vedoucí odštěpného závodu Benzina skupiny Unipetrol.

Že jde o benzin, napovídají v nových názvech čísla oktanů (například 95), zkratka BA nebo písmeno D v případě nafty. Shell, který prodává aditivovaná paliva už roky, raději slovo „natural“ a „diesel“ nechává jako součást své specifické značky FuelSave.

Státem ovládané Čepro, které provozuje síť benzinek Euro Oil, volí jinou cestu. Základní Natural 95 nechává v nabídce a k tomu vedle na stojanu nabízí i jeho aditivovanou verzi Optimal BA 95. „Přijde mi, že nové a nové názvy trochu devalvují nabídku, že se řidiči v nich hůř orientují. Proto necháváme standardní benzin dál pod názvem natural,“ vysvětluje šéf Čepra Jan Duspěva.

Je to marketing, nic víc

Použití jiného názvu je zkrátka marketingový tah a výrobci spoléhají na to, že řidiče nezmatou. Za logický krok to považují i odborníci z marketingové branže.

„V zahraničí u pumpy natural nepotkáte, mají často vlastní specifické názvy a musíte se orientovat podle jiných ukazatelů. Není tedy nutné se naturalu u nás držet za každou cenu. A pokud se změnou názvu přicházejí dvě největší sítě, chtějí se zkrátka odlišit. Může to být lavina, k níž se přidají po čase i další. Menší sítě ale název natural budou používat ještě hodně dlouho,“ soudí expert agentury Omnimedia Pavel Zábrodský.

Českým řidičům tak u stovek zdejších pump nezbývá než být při tankování ve střehu, podobně jako když tankují v zahraničí, kde se například pod názvem motorina skrývá nafta (Rumunsko), benzin je sans plomb (Francie) nebo piombo (Itálie).

Riziko záměny paliva se tak stalo už i v Česku největší hrozbou, která se může řidičům u čerpacích stanic přihodit.

„Záměna paliva je jednou z nejčastějších příčin poruchy vozidla v zahraničí i u nás. Z velké části je zapříčiněna právě odlišným názvem paliva oproti nám známým označením natural, nafta nebo diesel,“ vyjádřil se už před časem pro server Lidovky.cz šéf Ústředního automotoklubu Oldřich Vaníček.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz