Automobilka nabídne i lepší pracovní podmínky. Úspěch protestu je inspirací též pro odboráře ve Škodě Auto. Ti chtějí i letos docílit dalšího razantního zvýšení mezd.
„Chtěli bychom dosáhnout růstu, který bude nejvyšší v Česku,“ říká hlavní odborář Škody Jaroslav Povšík. Růst by měl být také vyšší než v okolních zemích; vedle Slovenska a Polska jde například právě o Maďarsko.
Čtyři bývalí manažeři Audi čelí v USA obvinění kvůli emisní aféře |
Maďaři začali stávkovat minulý čtvrtek, záhy začaly jiným závodům koncernu Volkswagen chybět motory. Zastavit se musela linka Audi v Ingolstadtu, přerušení výroby se týkalo řad A3, A4, A5 a Q2. Omezená výroba byla i v bratislavském Volkswagenu. Celkově šlo o tisíce vozů, které bude třeba dodělat později. Vedení automobilky raději ustoupilo. Kromě vyšších mezd se zaměstnanci dočkají i více volných víkendů a více peněz v odměnách.
Audi v Györu sice vyrobí jen něco přes sto tisíc aut ročně, což je v poměru ke 13 tisícům zaměstnanců nepoměr, závod ale patří mezi největší maďarské podniky. Zde vyráběné vozy jsou sportovnější, tedy dražší verze vozů Audi.
Kromě kupé Audi TT v maďarském městě vznikají nejvýkonnější varianty řady A3, jejichž ceny snadno dosáhnou k půldruhému milionu korun. Jádro produkce ale leží v motorárně.
Ročně vyrobí dva miliony motorů, zhruba 200 tisíc z nich je montováno do škodovek v českých závodech. Maďarský motor má tak zhruba čtvrtina produkce Škody Auto. V Györu se vyrábí i osmiválce a desetiválce, dříve i dvanáctiválce. Nejvýkonnější vozy Audi, ale například i naftové vozy Bentley mají pohon právě z této továrny.
Audi je dlouhodobě vedle Porsche nejlukrativnější částí koncernu Volkswagen. O odměnách, na které dosáhnou němečtí zaměstnanci, si však jejich kolegové v Maďarsku mohou nechat jenom zdát.
Konec cesty vzhůru?
Stávka Audi byla v regionu v automobilovém průmyslu druhou úspěšnou po stávce v bratislavském závodě v létě 2017. I ta tehdy skončila úspěchem a výrazným růstem mezd.
Nyní berou o 14 procent více než před stávkou. V jednání pomáhá konjunktura a nízká nezaměstnanost, stejně jako rostoucí výroba a dobré finanční výsledky. Ty loňské zatím nejsou známy.
U koncernu Volkswagen se ale dají čekat potíže. Na firmu v Evropě totiž tvrdě dopadly nové emisní normy a nový způsob měření spotřeby. Kvůli tomu bylo během léta třeba dávat na část aut výrazné slevy, na podzim pak nešlo některé modely nabízet a prodávat. Audi na rozdíl od Mercedesu a BMW oznámilo pokles prodejů. Čísla, která koncern Volkswagen zveřejní v půlce března, tak už nemusí být tak optimistická jako ta za rok 2017.
Kdo vládne luxusním vozům?Světové prodeje prémiových značek 2018
Provozní zisk značek VW 2017
|
Nejistý je i další vývoj. Silné německé odbory si pojistily, že kvůli nástupu elektromobility a další automatizace výroby nepřijdou o svá pracovní místa. Případné propouštění – například i v případě krize – by se přednostně týkalo zemí mimo Německo, tedy i Česka, Slovenska a Maďarska.
Audi vydělává nejvíc
Audi je nejziskovější značkou koncernu. V roce 2017 měla provozní zisk přes pět miliard eur, v přepočtu 133 miliard korun. S odstupem druhou nejziskovější značkou bylo se čtyřmi miliardami eur Porsche, značka Volkswagen vydělala 3,3 miliardy. Škoda skončila v rámci skupiny čtvrtá s 1,6 miliardy eur. V poměru k tržbám je nejziskovější Porsche, následované Škodou.
Trojice německých automobilek Mercedes-Benz, BMW a Audi kraluje globálnímu prodeji luxusních aut. Audi loni na své rivaly ztrácelo a na rozdíl od nich vykázalo pokles prodejů. Prodalo 1,8 milionu vozů, u BMW šlo o bezmála dva miliony. Králem luxusu zůstává Mercedes s 2,3 milionu osobních aut.