Úterý 18. května 2021svátek má Nataša 15 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Bombardier chce o lokomotivě vyjednávat

Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak. | foto: AMI Comunication

PLZEŇ Německo-kanadská skupina Bombadier, na jejíž žádost minulý čtvrtek zabavili exekutoři ve Vídni novou lokomotivu Škody Transportation, je ochotna vést s plzeňským podnikem diskuze o mimosoudním vyrovnání ve sporu, který obě firmy vedou šest let u rakouských soudů.

Sdělil to ředitel PR a komunikace Bombardier Transportation Heiner Spannuth. Neuvedl sumu, o níž se se Škodou soudí. Podle něj ji musí vyslovit soud.

Škoda je také podle své mluvčí Lubomíry Černé stále ochotna vyřešit spor mimosoudně. Nedostala ale údajně od Bombardieru žádný relevantní návrh na spravedlivé vypořádání.

ČTĚTE VÍCE:


"Zaslali jen návrh na zaplacení vykonstruované pohledávky, která byla několikanásobně vyšší než částka, která je dnes předmětem soudního sporu. Takový návrh nelze považovat za návrh ke smíru," dodala. Škoda nyní podniká veškeré právní kroky k tomu, aby bylo rozhodnutí o zadržení lokomotivy zrušeno.

"Několik let jsme se snažili dospět k dohodě, avšak neúspěšně. Škoda neprojevovala žádný zájem o nalezení vzájemné dohody. Bombardier doposud nezaznamenal žádný náznak toho, že by se situace měla změnit, obrátil se proto na Vídeňský obchodní soud, aby chránil své právní zájmy. Soud uznal oprávněnost nároku," uvedl Spannuth.

Lokomotiva Škoda 109E

Otázka mimosoudní dohody nemá podle Škody jakýkoli právní ani faktický vztah k zadržení lokomotivy. Soudy dosud nebyly pravomocně skončeny a podle Černé to nelze ani v brzké době předpokládat.

"I kdyby Škoda nebyla ve sporu úspěšná, což vůbec nepředpokládáme, pak s ohledem na žalovanou částku (stovky tisíc eur) je zcela nedůvodná obava, že bychom pravomocnou sumu nezaplatili," dodala. Také Škoda Transportation požaduje po Bombardieru zaplatit stovky tisíc eur.

Škodovka se obává, aby se její know-how nedostalo ke konkurenci. Uvedla, že lokomotiva je na nádraží soukromého dopravce, kde má servisní místo i Bombardier.

ČTĚTE VÍCE:


"Přes opakované žádosti a urgence u exekutora a firmy, která úschovu provádí, nedošlo, zatím, k zapečetění lokomotivy, což považujeme za mimořádně nebezpečné," uvedla Černá. Podle Spannutha nemá Bombardier k lokomotivě přístup a ani o něj nepožádal. "Není umístěna v prostorách, které Bombardier vlastní nebo si pronajímá a také nemá v areálu servisní místo. V objektu je umístěn kontejner s náhradními díly tramvají Bombardier, který je používán vídeňským dopravním podnikem," uvedl.

Exekutoři byli podle něj jmenováni rozhodnutím Obchodního soudu ve Vídni. "Na exekuci se vztahují nejpřísnější opatření. Jejich porušení by bylo považováno za trestný čin," dodal.

Vše podle rakouského práva
Bombardier a Škoda podepsaly podle Spannutha v roce 2002 dohodu o poskytnutí konstrukčních údajů na multisystémové lokomotivy určené do tendru Českých drah (ČD). Bombardier poskytl konstrukční údaje dle smluvní dohody.

"V roce 2004 Škoda smlouvu zrušila, bylo jí však předběžným opatřením soudu určeno, že musí respektovat smluvní ujednání. To byl začátek soudního procesu," dodal. Řízení probíhají v Rakousku, protože podniky se shodly na smlouvě podle rakouského práva.

"Zásadně se ohrazujeme proti tvrzení, že nám firma Bombardier poskytla konstrukční údaje. Dala pouze technické podklady k tvorbě nabídky pro tendr ČD. Žádné know-how na výrobu lokomotivy či její části jsme od Bombardieru nikdy neobdrželi," dodala Černá.

Nová lokomotiva Škoda 109e poprvé táhne osobní vlak.

Škoda v neděli popsala zabavení stroje jako komplot konkurence a rakouských úřadů. "Teorie o spiknutí a špionáži jsou zcela absurdní. Lokomotiva byla zabavena podle jasně stanovených právních postupů. K exekuci došlo na místě, které obě firmy zvolily jako místo jurisdikce. Škoda měla několik let příležitost problém vyřešit," uvedl Spannuth.

"Šlo jednoznačně o připravený akt. Bombardier musel přesně vědět, kdy a kde se bude lokomotiva vyskytovat. Je absurdní konstatovat, že za zadržení lokomotivy si může Škoda Transportation sama tím, že dosud neuzavřela dohodu s Bombardierem," dodala Černá.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Vratislav Štůla po druhé světové válce nastoupil do služeb OSN. Dvacet let... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Mnohé dávné pohanské zvyklosti přežívají dodnes, byť mají spíš kouzlo zábavného... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Izraelský protiraketový systém Iron Dome ničí rakety odpálené z Gazy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

Kdy dítěti nechat píchnout uši a jak správně vybrat náušnice?
Kdy dítěti nechat píchnout uši a jak správně vybrat náušnice?

Ať už se rozhodnete nechat propíchnout ouška miminku, nebo chcete vyčkat na pozdější rozhodnutí dítěte, čeká vás výběr prvních dětských náušnic. V...