„Česká pošta má být příkladem pro ostatní firmy i pro státní instituce tak, jako je to ve Francii nebo Německu. Pošta je společnost s celostátní působností, má velkou flotilu automobilů a množství objektů, takže je to ideální podnik, kde můžeme realizovat projekty na úsporu energií nebo instalovat vlastní či veřejné nabíjení elektromobilů,“ řekl Hamáček.
Svítivá elektrokola zmizí z Horních Počernic. Firma je stahuje kvůli vandalismu |
Uvedl, že zatím nechce představovat velké plány, zatím se budou připravovat pilotní projekty, které povedou k větší ekologii provozu pošty. „Chceme připravit pilotní projekty, abychom našli to nejlepší technické řešení a optimální modely k financování,“ uvedl ministr.
K financování chce Hamáček využít například prostředky z Evropské investiční banky na společné projekty automobilové průmyslu a energetiky a propojit tak národní akční plány vlády na rozvoj čisté mobility a chytrých sítí.
Pošta chtěla elektromobily nakoupit již v minulosti, do tendru na nákup 35 až 60 vozů na elektrický pohon se ale přihlásil jediný zájemce, pošta proto výběrové řízení zrušila. Pošta má nyní ve vozovém parku přes 5000 vozidel, z toho část jezdí na stlačený zemní plyn.
Česká pošta bude mít od středy konkurenci. Zásilkovna spouští zásilkovou službu pro všechny |
Stát chce podle Martina Voříška z ministerstva průmyslu a obchodu do roku 2030 dosáhnout podílu 14 procent vozidel využívajících obnovitelné zdroje energie. Podle odhadů bude v roce 2030 v Česku jezdit přes 200 000 osobních aut s elektrickým pohonem, téměř 600 elektrobusů a zhruba 16 000 elektrických užitkových aut.
V loňském roce bylo v České republice v provozu zhruba 2500 elektrovozidel, k dispozici jim bylo 229 dobíjecích stanic. Jejich spotřeba činila 1,4 GWh.
Česká pošta je státní podnik. Společnost s tržbami zhruba 20 miliard korun zaměstnává asi 30 000 lidí.