Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Vysvědčení pro České dráhy. Potvrdily pověst dobrého dlužníka, udržely rating

Ekonomika

  11:40
PRAHA - Národní dopravce už potřetí obhájil hodnocení, které mu mimo jiné pomáhá získávat výhodnější úvěry. U mezinárodní ratingové agentury Moody’s získaly hodnocení udělované firmám „se stabilním investičním výhledem“. Pro železničního dopravce je to pozitivní vysvědčení.

Vlaky typu Railjet z vozového parku Českých drah. foto:  Michal Šula, MAFRA

Rating označovaný přesně jako Baa2 udělila agentura Moody’s Českým drahám v roce 2016, od té doby se jej firmě podařilo vždy po roce obhájit.

„Je to dobrá zpráva pro majitele, pro naše věřitele i obchodní partnery,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí ČD Radek Joklík. K samotné obhajobě ratingu došlo tento týden v úterý.

Nejde o formalitu. Lidé z agentury Moody’s bez přehánění zkoumají každý krok, který hodnocená firma udělá. Nahlíží do investic nebo hospodaření, sledují mediální výstupy, ptají se na personální změny. A těch bylo v poslední době u ČD dost a dost, včetně výměny na postu generálního ředitele. Na hodnocení to však vliv nakonec nemělo.

Pro železničního dopravce to znamená, že u věřitelů udrží silnou pozici. Díky hodnocení od Moody’s si mohou být jistější, že jsou jejich peníze v dobrých rukou a své úroky dostanou. Výraznou roli při sestavování ratingu hraje samozřejmě i to, že majitelem firmy je stát, což je pro věřitele důležitou zárukou.

„Potvrzení ratingu pro České dráhy odráží náš pohled na to, že jejich silné provozní výkony v loňském roce vystavěly oporu pro další zvyšování dluhu vyvolanému vzrůstajícími investičními potřebami firmy v následujících dvou letech,“ řekl Francesco Bozzano, analytik Moody’s určený pro hodnocení ČD.

Rating v takzvaném investičním pásmu se stabilním výhledem získala státní společnost před třemi lety ještě za bývalého vedení v čele s Pavlem Krtkem. Tomuto předcházelo několik poklesů v hodnocení.

Co nejvýhodnější dluhy

Rating od prestižní agentury je pro dopravce nesmírně důležitý právě kvůli investicím - zejména do nových vlaků, které si musí pořizovat, aby obstál proti soukromé konkurenci.

„Chceme investovat dál a bude to znát,“ řekl generální ředitel ČD Miroslav Kupec v listopadovém rozhovoru pro LN. Plán je utratit za moderní soupravy - pro regionální i rychlíkové tratě - zhruba 40 miliard korun v horizontu pěti let.

České dráhy obecně platí za nové „železo“ penězmi z půjček. A je tak pro ně logicky velmi podstatné, aby měly co možná nejnižší úroky.

Aktuální dluh ČD se pohybuje kolem 27 miliard korun, převážně půjčených prostřednictvím dluhopisů. Nyní jejich manažery čeká perné přesvědčování investorů, aby v rámci nové emise nakoupili drážní obligace.

V červenci musí totiž dopravce s pomocí „nových“ peněz splatit současným věřitelům zhruba 8 miliard korun půjčených v minulosti právě s pomocí dluhopisů.

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat