„Chceme hrát zásadní roli při navrhování světa mobility zítřka,“ prohlásil šéf skupiny Volkswagen Matthias Müller na výroční tiskové konferenci koncernu. Během ní se opět omluvil za emisní skandál a potvrdil, že jeho firma zjedná nápravu. Navíc celou kauzu využije k významnému přerodu, který koncern posune do budoucnosti.
„Naším cílem je učinit skupinu Volkswagen efektivnější a rychlejší, odvážnější s podnikatelským duchem, ohleduplnější k životnímu prostředí a technicky progresivnější,“ shrnul Müller proměnu, která koncern VW v následujících letech čeká.
Její součástí bude větší důraz na elektrická auta; jen do roku 2020 jich má koncern představit dvacet. Půjde jak o čisté elektromobily, tak o plug-in hybridy, tedy vozy, jež mají spalovací motor a zároveň baterie zaručující dojezd v řádu desítek kilometrů s možností dobíjení ze zásuvky.
Koncern by měl v podstatě každý rok představit několik elektrifikovaných modelů. V rámci této strategie by měly plug-in hybridní pohon dostat i vozy Škoda Superb a chystané velké SUV mladoboleslavské značky. Elektrifikace čeká také nový Volkswagen Touareg, jehož podobu odhaluje studie T-Prime Concept GTE představená před týdnem na autosalonu v Pekingu.
Více dobíjecích stanic
Koncern pracuje na nové platformě, určené pro elektromobily. Nese název MEB a její možnosti naznačila letos v lednu představená studie Volkswagen Budd-e. První sériová auta postavená na MEB by se měla objevit někdy těsně před koncem dekády.
Vzhledem k novému důrazu na elektromobilitu se VW angažuje i v projektech rozvoje dobíjecí infrastruktury. U té je nyní velkým problémem nejen hustota sítě, ale také různorodost stanic, která znamená proměnlivé dobíjecí časy jednotlivých vozů.
Volkswagen se s Dieselgate nemusí vypořádat jen technicky, ale i finančně. Rezerva na nápravu škod je 17 miliard eur. |
Na hannoverském veletrhu tak Volkswagen představil zařízení Golden Test Device, které je součástí výzkumného projektu SLAM. Ten má podporu německého ministerstva hospodářství a energetiky a kromě VW se jej účastní další automobilky, energetické firmy a vědecké instituce. Prototyp zařízení je určen k tomu, aby snadno a rychle otestoval kompatibilitu dobíjecí stanice s různými typy vozů.
Při výroční tiskové konferenci šéf koncernu Müller rovněž uvedl, že VW založí nezávislou dceřinou společnost, která se bude zabývat rozvojem nových konceptů mobility. K nim se řadí také sdílení aut a i v této oblasti se chce VW podílet na standardizaci.
Emisní povolenky pro auta
Že ale není budoucnost Volkswagenu jen elektrická, dokazuje studie, kterou koncern financoval spolu s petrolejářským gigantem Shell. Tvrdí, že pro dosažení cílů efektivity nových vozů pro roky 2025 a 2030 bude zapotřebí více využívat biopaliva, a navrhuje zavedení emisních štítků pro automobily a také zapojení do systému emisních povolenek.
Deník Guardian uvedl, že studie je vnímána jako snaha o zablokování rozvoje elektromobility, proti tomu se ale představitelé Shellu ohradili. I vzhledem k aktuální strategii VW lze studii vnímat spíše jako důkaz toho, že si je koncern vědom toho, že pouze elektrifikací požadované ekologické stopy vozů i přes veškerou snahu dosáhnout nelze.
Jaká je budoucnost elektrické mobility a co jí stojí v cestě čtěte v pondělí 9. května v magazínu Index LN. Na stáncích s vydáním Lidových novin.