ČEZ chce ne severu Čech postavit ‚gigafactory‘ na baterie pro auta, má využívat lithium z Cínovce![]() |
To je však pouze jedna část příběhu o surovině, jejíž cenu raketově zvyšuje využití pro výrobu baterií do elektromobilů.
Ve čtvrtek totiž ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) mluvil o vizi vybudovat během několika málo let na severu Čech továrnu právě pro tento výrobek budoucnosti, který zajímá prakticky všechny výrobce automobilů.
Projekty dýchají i bez sebe
Zmíněný verdikt, zda se na krušnohorských hranicích s Německem bude, či nebude těžit, však nebude pro továrnu klíčový. Česko a jeho investoři o projekt stojí i v případě, že bude nutné dovážet tam suroviny z jiných nalezišť.
„Oba projekty, lithium a továrnu, prověřujeme ve vzájemné souvislosti. Vznik továrny ale není podmíněn těžbou lithia v Krušných horách,“ potvrdil LN mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Zájem ČEZ je logický. Výroba autobaterií má mocného spojence: EU svými ekologickými limity pro automobilky umetá cestičku pro rozvoj elektrických aut.
Jinými slovy: když budou výrobci aut chtít plnit normy pro vypouštění zplodin z výfuků a vyhnout se tučným pokutám, musejí svou budoucí produkci zacílit na elektrické motory.
Je tedy nadějné, že by se pro takovou továrnu podařilo získat podporu z veřejných peněz. Ať už přímo z fondů EU, Evropské investiční banky, nebo od české vlády. Pro ČEZ je projekt zajímavý i tím, že by do továrny mohl dodávat elektřinu – taková výroba je energeticky velmi náročná.
ČEZ půjčil na průzkum
Plány jsou však teprve v začátcích, energetická společnost by se do projektu rozhodně nepustila sama. „Je nutné vytvořit konsorcium ve spolupráci se zkušeným technologickým partnerem a zástupci automobilového průmyslu. ČEZ oslovil zástupce z obou oblastí a v současnosti jedná o zapojení do projektu s potenciálními partnery,“ dodal Gazdík.
Podobně hodnotí situaci i ministr Havlíček, ČEZ si podle něj musí o projektu rozhodnout sama na základě svého byznys plánu.
„Je ve fázi diskuse, ale za určitých okolností může dávat velký smysl. ČEZ je jednou z nejsilnějších středoevropských firem, investuje do nových technologií, disponuje těžbou a má špičkové personální zázemí,“ vylíčil Havlíček důvody, proč by právě firmě ČEZ mohla ambiciózní vize vyjít.
Těžba lithia je zase o něco blíž, australská EMH má povolené průzkumné vrty u Cínovce![]() |
Společnost se státním podílem 70 procent se začala o lithium aktivně zajímat v červenci loňského roku. Tehdy si plácla s manažery už dříve zmíněné firmy EMH, která v minulosti získala právo zkoumat na Cínovci, na jednom z největších nalezišť lithia v Evropě.
ČEZ jí půjčil na průzkum 51 milionů a získal za to opci na převzetí většinového podílu v EMH, když průzkumy prokážou, že se lithium těžit vyplatí. V opačném případě by EMH peníze vrátila.
Lithium se před několika lety v Česku stalo politickým tématem, když vyšlo najevo, že práva k průzkumu naleziště drží soukromá firma. Strany se předháněly v prohlášeních, že je třeba dostat „národní bohatství“ zpět do českých rukou. Zda se k tomuto Česko přiblíží, bude jasné do konce března.