Výroba takových krabiček totiž stojí výrazně více než v předchozím případě. A někteří výrobci to téměř jistě v příštím roce promítnou do výsledné ceny. „Náklady na splnění všech podmínek tabákové směrnice rozhodně nebyly nízké,“ potvrzuje jednatel společnosti Imperial Tobacco ČR Kamil Provazník.
Schváleno: úplný zákaz kouření začne platit od konce května![]() |
Se zvýšením ceny nových krabiček řádově o haléře až desetníky lze reálně počítat současně se zdražením, které po Novém roce – jako v poslední době už každoročně – způsobí vyšší spotřební daň. Ta tentokrát prodraží balení s 20 cigaretami přibližně o dvě koruny, méně než letos v lednu.
Odpudivé obrázky mají odradit kuřáky a snížit spotřebu cigaret. Což se zatím od začátku září, kdy se na krabičkách objevila první vyobrazení dehtem a nikotinem poničených tkání, nepotvrdilo. Přesnější srovnání ale bude k dispozici až v číslech za prosinec.
Už nyní nicméně obrázky mění přístup kuřáků. Častěji si vybírají spíš podle grafického motivu – jako v případě „fešáka“, tedy snímku muže postiženého mrtvicí, který zřejmě nepůsobí tak odpudivě jako ostatní fotografie – než podle značky, jejíž logo zabírá jen spodní část obalu a v trafikách často není ani vidět.
Že je ‚vodnice‘ méně škodlivá, je lež. Jedna je jako sto cigaret, říká onkolog Vyzula![]() |
Zmíněný „fešák“ je jedním z dvaačtyřiceti evropskou směrnicí vydaných vzorů, které tabákové firmy povinně tisknou na ploše 65 procent krabičky spolu s textovým varováním a odkazem na odvykací internetové stránky.
Bez ohledu na oblíbenost či neoblíbenost jednotlivých snímků musí výrobce během roku vystřídat vždy třetinu z obrázkové databáze, tedy 14 fotografií. Spolu s tím ubylo na krabičkách i místo pro prezentaci značek.