Čína chce v příštích letech rozbít globální dominanci dvou největších výrobců letadel na světě, a tedy Airbusu a Boeingu. Letoun C919 se zatím povedlo certifikovat pouze v Číně, letecká společnost China Eastern Airlines přesto už čtyři kousky ve svých řadách má. Informovala o tom agentura Reuters.
Poslední letadlo C919 obdržela čínská aerolinka počátkem letošního ledna. První letoun se do řad asijské aerolinky dostal 9. prosince roku 2022 a vedení podniku opakovaně uvádí, že se osvědčil. Od té doby se uskutečnilo už 655 komerčních letů, během kterých se tímto typem letadla přepravilo více než 90 tisíc cestujících.
Poradenská společnost IBA předpokládá, že v roce 2024 by se počet letadel C919 ve vlastnictví společnosti China Eastern Airlines mohl rozrůst o dalších 7 až 10 nových kusů.
Airbus a Boeing nestíhají
Analytici říkají, že letadla aerolinky COMAC mají velkou šanci, že na globálním trhu uspějí. Už několik měsíců totiž konkurenční podniky Airbus a Boeing bojují s celou řadou problémů a nedostatečnou výrobou. Poptávka po nových letadlech je ze strany aerolinek vyšší a Boeing ani Airbus ji v současné době dostatečně neuspokojují.
„Zaznamenali jsme, že řada klientů začíná do budoucna zvažovat i letoun C919,“ říká konzultant Adam Cowburn z poradenské společnosti Alton Aviation.
Agentura Reuters informovala o tom, že v příštích třech až pěti letech jsou v čínské výrobní společnosti COMAC plánovány obrovské investice za desítky miliard čínských jüanů, které mají vést k rozšíření výrobních kapacit. Čínský letecký úřad zároveň oznámil, že v letošním roce bude usilovat o schválení certifikace letounu C919 Agenturou Evropské unie pro bezpečnosti letectví. Tento proces je v běhu již od roku 2018.
COMAC už dříve představil ještě jeden další letoun
Dopravní letoun C919 se 156 až 192 sedadly by měl konkurovat modelu A320neo od Airbusu a 737 MAX 8 od Boeingu. Kromě toho společnost COMAC přišla i s regionálním proudovým letounem ARJ21, který v současné době využívá kupříkladu indonéská společnost TransNusa Air.
„Vzhledem k tomu, že letadla Airbusu a Boeingu jsou na příští léta vyprodána, má letoun C919 velkou šanci získat solidní tržní podíl, a to hlavně na svém domácím trhu. Před společností COMAC však je několik důležitých úkolů, a to certifikace letadla po celém světě a navýšení výroby, které by poptávku dokázalo uspokojit,“ komentuje situaci Mike Yeomans z letecké poradenské společnosti IBA.
Číňané se opět vrací do vzduchu
Poptávka po nových letadlech v Číně souvisí i s tím, že krizi leteckého průmyslu z nedávné pandemie se již podařilo zažehnat. Číňané totiž letos v době volna kolem oslav lunárního Nového roku cestovali více než před pandemií covidu-19. Výdaje na domácí cestovní ruch od 10. do 18. února stouply proti srovnatelnému svátečnímu týdnu před rokem o 47 procent na 632,7 miliardy jüanů (téměř 2,1 bilionu Kč).
Za osmidenní volno, které skončilo v neděli, Číňané uskutečnili 474 milionů vnitrostátních cest. To bylo přes 34 procent více než v loňském roce a o 19 procent více než v roce 2019, tedy před pandemií.
Z výpočtů BBC vycházejících z oficiálních údajů ale vyplývá, že průměrné výdaje na každou cestu byly ve srovnání s rokem 2019 nižší přibližně o 9,5 procenta. Podle analytiků americké investiční banky Goldman Sachs je tak stále patrná rozšířená snaha snižovat výdaje.
Nový lunární rok se letos nese ve znamení draka a příchod nového roku je v Číně nejvýznamnějším svátkem. V zemi, která má přibližně 1,4 miliardy obyvatel, v ten čas cestují miliony lidí za příbuznými nebo do oblíbených turistických destinací. V čase pandemie bylo cestování zakázáno.
Výrazný nárůst letošních celkových výdajů na oslavy lunárního Nového roku je pro druhou největší ekonomiku světa vzácně dobrou zprávou, píše BBC. Čína se potýká s více problémy, ke kterým patří krize na trhu s nemovitostmi, slabý vývoz a obavy z deflace, tedy z poklesu spotřebitelských cen.