Očekává, že počet cestujících letos celosvětově dosáhne historické úrovně, a to 4,7 miliardy lidí, zatímco v roce 2019 to bylo 4,5 miliardy.
Letečtí dopravci utrácejí miliardy dolarů za opravy, aby mohli nadále létat se staršími letadly a platí vyšší ceny za zajištění letadel od pronajímatelů. Někteří dopravci jsou nuceni kvůli nedostatku strojů omezovat své letové řády.
„Letos přitom dopravci dostanou kvůli problémům s výrobou Boeingu o 19 procent méně letadel, než čekali,“ řekla Martha Neubauerová ze společnosti AeroDynamic Advisory. Američtí dopravci dostanou o 32 procent méně letadel, než se plánovalo před rokem, protože několik leteckých společností závisí na letadlech Boeing 737 MAX, dodala.
Boeing je pod tlakem od incidentu z 5. ledna, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu. Firma čelí přísné kontrole ze strany regulátorů. Ti mimo jiné stanovili limit na výrobu letounů 737 MAX, jehož společnost v produkci ani nedosahuje.
V Evropě omezila některé linky nízkonákladová letecká společnost Ryanair. Ve Spojených státech tak učinily aerolinky United a Southwest, které zároveň upravily plány na přijímání zaměstnanců.
Kvůli nedostatku nových letadel zažívá boom trh s leasingem letadel. Sazby za pronájem nových strojů Airbus A320-200neo a Boeing 737-8 MAX dosáhly 400 000 dolarů (9,3 milionu Kč) měsíčně, což je nejvíce od poloviny roku 2008, vyplývá z údajů společnosti Cirium Ascend Consultancy.
Letecké společnosti utrácejí za pronájem letadel o 30 procent více než před pandemií covidu-19, konstatoval John Heimlich, hlavní ekonom společnosti Airlines for America (A4A), která zastupuje hlavní americké dopravce.