Oba výše zmíněné obchody spolu podle informací serveru Lidovky.cz souvisí. Pokud se podaří vyjednavačům z Pekingu a Plzně dotáhnout prodej Škody – české jedničky ve výrobě tramvají, trolejbusů a lokomotiv – může přijít na řadu další logický krok.
Jeden z největších producentů vlaků na světě China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) se může prostřednictvím nově nabyté české firmy začít ucházet o Výzkumný ústav železniční (VUZ). Číňané jej samozřejmě můžou koupit i přímo. Znamenal by pro ně přístup ke službám málo známé, ale nesmírně důležité společnosti, která provádí akreditované zkoušky železničních vozidel v laboratořích či na unikátním testovacím okruhu ve středočeské Velimi. Ten patří mezi nejuznávanější areály svého druhu v Evropě.
Plzeňská Škoda Transportation má blízko do čínských rukou. Zájem je vážný |
Testování a všemožná technická povolení jsou právě to, co vlivným Číňanům v Evropě chybí. Mají kapitál i obří výrobní kapacity, ale to na Starém kontinentě nestačí. Proto je pro ně logické usilovat o zdejšího výrobce vlaků s homologovanými lokomotivami a vagony – tedy Škodu Transportation. Neméně důležité může být ve snaze proniknout na evropský trh i získání výzkumného a testovacího centra, které má oprávnění jejím vlaků udělit „kulatá razítka“.
Hraje se o hodně. VUZ není žádné univerzitní centrum, ale komerční firma se vším všudy, jejíž roční tržby se pohybují v řádu stovek milionů korun. Lze ji bez přehánění označit za rodinné stříbro Českých drah. Mezi její zákazníky patří významné společnosti, jako je Siemens, Stadler či Bombardier.
STRATEGICKÁ PERLA VUZ
|
I proto uvažovaná privatizace dceřiné firmy budí mezi lidmi z oboru velký rozruch i zamítavé reakce, byť oficiálně žádná nabídka do Českých drah nedorazila. Nepotvrdila ji ani společnost CRRC – její zástupci na zaslaný dotaz neodpověděli.
„VUZ podle mých informací není na prodej. Pokud by se České dráhy chtěly zbavit tohoto výzkumného ústavu, což bych uměl pochopit, tak potom jsem pro to, aby VUZ vlastnil stát. To znamená, že by ho od Českých drah koupil,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
V tuto chvíli je nasnadě, že případný prodej dceřiné firmy státního dopravce do čínských rukou by byl politicky velice těžko uskutečnitelný. Výzkumný ústav železniční má strategický charakter a každý takový prodej musí dobře odůvodněný.
Nejde o podnik, který by musel stát dotovat. Naopak je ziskový a se zvyšujícím se vlivem železnice na dopravě v Evropě může význam VUZ – a jeho příjmy – ještě růst. Navíc do příštích parlamentních voleb zbývá necelý rok a je otázkou, zda by některá z českých stran chtěla riskovat tím, že by prodej prosazovala.
Server Lidovky.cz se na případný obchod zeptal i šéfa VUZ Antonína Blažka. „Nikdo nás neoslovil, ani jsme s nikým nejednali,“ uvedl Blažek.
Nenápadná firma sídlí v pražské ulici Novodvorská, ukryta v sousedství sídlištní zástavby. Provádí například statické testování sedadel, tlumičů a dalších částí železničních vozidel. Příliš se o ní v médiích nemluví. Naposledy se tak stalo v ne úplně příznivých souvislostech.
V březnu tohoto roku zadržela policie výše zmíněného Antonína Blažka a ředitele pro techniku a rozvoj Petra Kavána. V rozsáhlé kauze, která se týkala údajných pletich při zadávání veřejných zakázek na železnici, kriminalisté obvinili několik lidí a firem.
Stíhání VUZ jako firmy policie v létě zastavila, trestní stíhání Blažka a Kavána však neskončilo.
Číňané usilují i o Škodovku
Informace o možném zájmu prodat strategický železniční ústav se objevily v době, kdy čínská společnost CRRC jedná o možném převzetí plzeňské strojírny Škoda Transportation. V tomto případě jde o byznys v hodnotě desítek miliard korun. Informace o vážných jednáních potvrdilo serveru Lidovky.cz několik vysoce postavených lidí z oboru.
V současné době si zástupci podniku China Railway Rolling Stock Corporation prověřují ekonomickou kondici Škody Transportation.
Následovat by v případě dalšího zájmu mohl podpis memoranda, které by obchod učinilo závaznějším a v případě ukončení jednání by z něj například vyplývala smluvní pokuta v řádu několika procent z hodnoty obchodu.