Jako důvodné uznal čtyři žalobní body z pěti, takže mu nezbylo, než rozhodnutí bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky o potvrzení stavebního povolení pro nezákonnost zrušit, sdělil dnes Miroslav Patrik z hnutí Děti Země. Řízení se tak vrací na ministerstvo dopravy.
ČTĚTE TAKÉ: |
Stavební povolení napadly žalobou z června 2010 společně Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu a Unie pro řeku Moravu. Soud rozhodl loni 14. prosince.
"S krátkou délkou i s výsledkem soudního sporu jsme velmi spokojeni, neboť se prokázalo, že nelze vydávat stavební povolení, které bude v rozporu se dvěma podmínkami územního rozhodnutí, bude chybět jedno správní rozhodnutí na ochranu přírody a bude se tolerovat noční nadlimitní hluk z automobilové dopravy v blízké obci Třebětice," uvedl Patrik.
Kudy povede R49R49 má vést z Kroměřížska napříč Zlínským krajem až ke hranici se Slovenskem. Přes výhrady ekologů ŘSD stavbu prvního úseku silnice R49 slavnostně zahájilo už v září 2008 u Zahnašovic na Kroměřížsku. Kvůli nedostatku peněz ale stavba stojí. Komunikace se má v budoucnu u Hulína dálniční křižovatkou napojit na rychlostní silnici R55 a dálnici D1. |
Podle něho nelze povolovat stavbu, aniž před tím byla vydána výjimka ke škodlivému zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin, což sice krajský úřad ve Zlíně loni 4. srpna udělal, ale ministerstvo životního prostředí (MŽP) ještě zkoumá podaná odvolání.
Soud podle něj uznal za nezákonné i odmítnutí požadavku přezkoumat na ministerstvu zdravotnictví stanovisko hygienika, podle něhož by i po vybudování protihlukových stěn na několika místech v Třeběticích byly překračovány noční hlukové limity.
Na ministerstvu dopravy podle Patrika nyní probíhají tři stavební řízení pro úsek silnice R4901 z Hulína do Fryštáku. "Lze jen stěží odhadnout, kdy budou dokončena.
Navíc v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a na roky 2013 a 2014 nejsou vyčleněny zatím žádné peníze, takže s výstavbou tohoto úseku se zatím nepočítá. Z celkových nákladů 9,3 miliardy korun se v roce 2011 z plánovaných čtyř milionů Kč utratilo jen 2,1 milionu korun," uvedl ekolog.
Nepotřebná silnice?
MŽP sice nedávno schválilo po pěti letech od podání oznámení Ředitelstvím silnic a dálnic ČR stavbu druhého úseku rychlostní komunikace R49 mezi Fryštákem a Lípou na Zlínsku, na zahájení stavby ale také chybějí peníze.
Ekologové silnici R49 odmítají dlouhodobě. Podle nich je teď nepotřebná, zvláště když má být v roce 2014 dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic. R49 navíc údajně zbytečně zničí krajinný ráz a přírodu Přírodního parku Vizovické vrchy. Naproti tomu k největším zastáncům silnice R49 patří zlínské hejtmanství. Důvodem je zejména napojení průmyslové zóny v Holešově na Kroměřížsku na dálniční síť.