Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dopravní zmocněnci brali miliony. Výsledky mají minimální

Česko

  7:00
PRAHA - Bilance vládních dopravních zmocněnců je po třech letech tristní: ani jedna z klíčových silnic není zcela hotová. I proto vláda atraktivní posty ruší. Podle kritiků šlo od začátku jen o „trafiky“.

Dálnice D11. foto: ŘSD

Byla to nabídka, která se neodmítá. Obzvlášť za situace, že jste v roli politika, na kterého by po nepodařených volbách nemuselo zbýt žádné teplé místečko. Zhruba v takové situaci se na pětici občanských demokratů obrátil tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) s nabídkou, aby se stali garanty klíčových silničních staveb ve svých regionech.

Kritéria výběru byla velmi povrchní. „Šlo o to, abychom s nimi měli dobrou zkušenost, aby měli k problematice blízko, aby na tu práci měli čas a chuť...“ vyjmenovával tehdy Řebíček s tím, že „vybraní politici se na pozice dobře hodí“. Ostatně není divu – do jednoho šlo o do té doby vysoce postavené stranické kolegy, kteří neuspěli v krajských či senátních volbách. Předpokládaní hejtmani či senátoři se tak náhle ocitli na vedlejší koleji. Čas i chuť zaujmout funkci s vágním popisem povinností proto byly namístě.

Co dokázali předplacení zmocněnci?

Co dokázali předplacení zmocněnci?

„V době před jejich jmenováním zastávali vysoké posty, přes které tekly evropské peníze. Není proto překvapením, že si dokázali i přes prohru ve volbách zařídit významnou trafiku,“ tvrdí politolog Kamil Švec, který se zaměřuje právě na regionální politiku.

Oficiálně měli zmocněnci koordinovat práci státních úřadů, aby nakonec získaly povolení pro své stavby, řešit problémy s výkupy pozemků či dané silnice propagovat a veřejně o nich přednášet. Daleko častěji se však o jejich postech hovořilo jako o spolehlivých a slušně placených odpočívadlech.

Jejich zodpovědnost byla stejně jako výsledky většinou nulová. Už loni vláda poprvé připustila, že model silničních zmocněnců by v rámci škrtů mohla opustit. „Jsou příkladem možných úspor,“ tvrdil v červenci tehdejší šéf ministerstva dopravy Vít Bárta (VV). Jenže nakonec se Nečasův kabinet dohodl, že výkon funkcí pouze pozastaví. Definitivní škrt přišel až minulou středu, kdy po jednání vlády sám premiér Petr Nečas (ODS) uznal, že praxe vládních zmocněnců je překonaná.

Vládní zmocněnec? Na cokoliv

Pod hlavičkou Úřadu vlády přesto ještě někteří zůstávají. Namátkou zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková či Vít Schorm, který zastupuje Česko před Soudním dvorem EU. A minulost zná i řadu bizarních případů. Vládním zmocněncem byl například i tehdejší politik Tomáš Hasil, na starosti měl přípravu libereckého mistrovství světa v lyžování, které skončilo ostudou a stamilionovými dluhy. Hasil přesto opakovaně tvrdil, že neměl moc hospodářský výsledek šampionátu ovlivnit.

 

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Mohlo by vás zajímat