Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Detroit právě prožívá modelový rok 2008

  9:27
PRAHA/DETROIT - Každoroční detroitský autosalon je pompézní přehlídkou automobilových novinek a roztodivných vizí budoucnosti. Letošní rok není výjimkou, nicméně situace je poněkud jiná, než tomu bývalo v minulosti.

Jaguar C-XF ukazuje budoucnost své značky, která se hodlá částečně odklonit od konzervativního designu a nahradit jej moderními dravými linkami a vzrušujícími proporcemi. foto: Reprofoto

Tradiční autosalon v Detroitu se letos koná o přibližně týden později než bývá obvyklé. To však nezměnilo nic na jeho přitažlivosti a lesku. Údajně je letos k vidění více než čtyřicet různých novinek, a to jak sériových automobilů, tak koncepčních vozů, které jsou vždy velkým lákadlem každého autosalonu.

Ve většině světových premiér sériových vozů se jednalo o novinky určené zejména pro domácí americký trh. Jmenujme například Chevrolet Malibu, Hyundai Varacruz, Nissan Rogue nebo velký pick-up Toyota Tundra CrewMax. Objevily se zde však také automobily, s nimiž bude možné se potkat také na evropských silnicích. Novinkou je například Cadillac CTS, Mitsubishi Lancer, BMW řady 3 Cabrio nebo facelift Porsche Cayenne.

Výjimečné postavení mezi sériovými automobily jistě měla premiéra nového modelu značky Rolls-Royce s označením Phantom Drophead Coupé. Tento luxusní čtyřmístný kabriolet s délkou 5,6m nelze přehlédnout. Má dveře otevírající se proti směru jízdy a samozřejmě motor V12. Výroba tohoto exkluzivního automobilu začne v anglickém Goodwoodu v létě letošního roku.

V zájmu nízké spotřeby
Mnohem zajímavější byla již avizovaná sekce koncepčních automobilů. U nich byly zřejmé zejména trendy spočívající v různých způsobech snižování spotřeby paliva nebo nových systémech pohonu. Značný boom prožívají především různé hybridní systémy. Z množství představených konceptů je zřejmé, že většina světových automobilek se bude snažit zmenšit náskok, který v této oblasti má Toyota a Honda.
Kromě hybridních konceptů, mezi něž patří například Chevrolet Volt nebo Ford Airstream, se jako alternativa snižování spotřeby paliva ukazují vznětové motory. Ty jsou propagovány zejména evropskými automobilkami, které s jejich technologiemi mají větší zkušenosti než na benzin zaměřená Amerika. Několik automobilů koncernů Daimler Chrysler a Volkswagen bylo vybaveno turbodiesely se společně vyvíjenou technologií čistění výfukových plynů Bluetec.

Luxus a síla
Na ekologii a efektivní využívání energetických zdrojů příliš nemyslí koncept Mercedesu nazvaný Ocean Drive. Jedná se o velký luxusní kabriolet s neobvyklou čtveřicí dveří, který se snaží ukázat některé z designérských novinek připravovaných sériových produktů. Tento koncept má zároveň za úkol posílit v USA image Mercedesu coby výrobce skutečně luxusních vozů vybavených moderními technologiemi. Zajímavě se na detroitské automobilové výstavě sešla sportovní kupátka japonských značek. Toyota představila nekonvenční sportovní vůz FT-HS vybavený upraveným hybridním ústrojím pohonu ze sedanu Lexus GS450h, ovšem s výkonem naladěným na více než 400 koní.

Honda, respektive její luxusní značka Acura, se vydala jiným směrem. Představila sportovní kupé vybavené desetiválcem pod přední kapotou, který pohání všechna kola. Mělo by se jednat o tvary připravovaného nástupce legendární Hondy NSX. Sériová verze by se mohla objevit již na podzim na tokijském autosalonu.

Dalším japonským kupé je Mazda Ryuga, které ukazuje, jak by mohly v blízké budoucnosti vypadat nové vozy této automobilky.

Pozornosti by přitom neměl uniknout ani Jaguar C-XF, který, ačkoliv tak nevypadá, je čtyřdveřovým sedanem. Vzrušující proporce naznačují, jak budou vypadat vozy Jaguar v budoucnosti. Designér konceptu Ian Callum říká, že jaguar bude ztělesněním moderny. Zároveň se vrátí kdysi tolik obdivovaná vlastnost, kdy se za jaguary na ulici každý s úžasem otáčel.

Detroitský autosalon, který se poprvé konal před sto lety, je opět ukázkou extravagantních tvarů a zajímavých přístupů. S největší pravděpodobností však letošní ročník byl symbolicky posledním ve starém stylu. Ve starém stylu z hlediska toho, že americká automobilka je světovou jedničkou.

Obecně se předpokládá, že právě letošní rok bude první, kdy dojde k sesazení koncernu General Motors z pozice největšího výrobce automobilů. Na jeho místo se dostane japonská Toyota, která již před několika roky odsunula z druhého místa koncern Ford.

Autor: