22. července 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bude naše pláž bezpečná? Češi si radši kupují letenky krátce před odletem

Teror výrazně ovlivňuje turistický ruch. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Teror výrazně ovlivňuje turistický ruch. Ilustrační foto. | foto: Reuters

PRAHA Přístup Čechů k nákupu letenek se v posledním roce výrazně změnil. Lidé si – hlavně u cestování po Evropě – přestali místa v letadlech rezervovat mnoho měsíců dopředu. Palubní lístky si pořizují klidně jen pár týdnů před odletem. Dlouho váhají mimo jiné kvůli bezpečnostní situaci.

Pasažéři si luxus s vyčkáváním můžou dovolit. Cestování po Evropě, jejíž letoviska jsou logicky nejčastějšími prázdninovými destinacemi českých turistů, je díky silné konkurenci a nízkým cenám paliva poměrně levné. Někteří prodejci dokonce tvrdí, že u vybraných letovisek jsou letenky na historických minimech.

Zpáteční let na Maltu může při ideální konstelaci stát i pod pět tisíc korun, stejně tak cesta na španělskou Mallorku. Záleží samozřejmě na termínu i dalších faktorech.

Trend, kdy se výrazně zkracuje doba mezi nákupem letenky a cestou, je patrný hlavně v létě, kdy se lidé na poslední chvíli rozhodují, kam vyrazí za sluncem a koupáním. Podle údajů společnosti Kiwi činil průměrný interval nákup-odlet u českých zákazníků ještě v dubnu 43 dnů. V červenci už to bylo jen 34 dnů.

Změnu chování potvrzují i další velcí hráči na tuzemském trhu. „Lidé dříve letenky nakupovali i několik měsíců dopředu, to nyní neplatí. Vyčkávají na aktuální bezpečnostní situaci v destinaci, kam chtějí cestovat,“ říká šéf portálu Letuška Josef Trejbal.

Mnohokrát omílané pravidlo říkalo, že nejlepší cenu zákazník získá tři měsíce před odletem. To obecně stále platí u vzdálenějších destinací, kam tolik nelétají nízkonákladoví dopravci jako Ryanair či easyJet. V Evropě, která je jejich linkami doslova protkaná, už musí s cenami dolů i tradiční aerolinky jako Lufthansa, ČSA či Air France.

NÁKUP-ODLET

Průměrné doby mezi koupí letenky a odletem u českých zákazníků za poslední čtyři měsíce udané ve dnech.

  • duben 43,25
  • květen 39,89
  • červen 35,27
  • červenec 34,28

    zdroj: Kiwi

Proto nákup letenky třeba dva týdny dopředu zákazníka nezruinuje a téměř do poslední chvíle tak lidé můžou přemýšlet o nejvhodnější přímořské destinaci.

„Ceny letenek v posledním roce klesají především kvůli tomu, že aerolinky omezují služby, které byly dříve u klasických dopravců zahrnuty v ceně letenky. Typicky jde o jídlo na palubě, přepravu zavazadla nebo rezervace sedadla několik dnů před odletem,“ popisuje Věra Janičinová, která má ve společnosti Student Agency na starosti letenkovou divizi.

Tradiční aerolinky, které si dříve tolik zakládaly na výjimečnosti služeb, se dlouhodobě přibližují servisu lowcostových dopravců. Běžný pasažér totiž luxus na krátkých přeletech po Evropě beztak příliš neocení. Navíc se naučil vyčkávat a ví, že se to vyplatí.

„U destinaci v Evropě, kde jsou ceny letenek dlouhodobě nízké, klienti kupují letenky i pár týdnů nebo dnů před odletem, reagují na akční nabídky aerolinek. Někteří zákazníci zase vyčkávají podle aktuální bezpečnostní situace,“ doplňuje Janičinová.

Letiště (ilustrační foto)

Chování zákazníků tak můžou ovlivňovat třeba zprávy o aktuálním pohybu uprchlíků po jednotlivých řeckých ostrovech, politická nestabilita v Turecku či teror na francouzském pobřeží. Tento stav je však pro cestovatele zároveň nevýhodný. Pokud si pro dovolenou s rodinou vybral (relativně) bezpečné letovisko, u něhož sází na jistotu, může mít i smůlu.

„Některé linky jsou již vyprodané nebo téměř vyprodané a ceny jsou samozřejmě vyšší – přímé lety kolem osmi tisíc,“ líčí Josef Trejbal z Letušky. Může jít třeba o výše zmíněné Řecko, kterým sice procházejí migranti, ale zároveň tamní turismus neničí útoky teroristů, jako je tomu například v nedalekém Turecku.

Dlouhodobou stálicí, i v letních měsících, je pak Londýn. Z Česka tam lidé létají z Prahy, Brna i Ostravy a využívají hlavně nízkonákladové dopravce, kteří si na trase tvrdě konkurují.

Podle zákaznických dat prodejního portálu Kiwi míří do Londýna šestnáct procent jeho českých zákazníků.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily
SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily

Pojďte s námi otestovat dětské sirupy od NutriFood a ochraňte tak své děti před náporem nemocí a proměnlivého podzimního počasí. Stačí se přihlásit v komentářích.