3. července 2015 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy hlásí vozíčkářský rekord. Postižené láká cena i lepší vagony

Přeprava vozíčkářů. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přeprava vozíčkářů. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

PRAHA Červen letošního roku byl pro České dráhy nejúspěšnějším měsícem v počtu přepravených vozíčkářů. Do vlaků se objednalo 528 těchto cestujících. Podle informací serveru Lidovky.cz je rekordní i prvních šest měsíců roku, kdy státní dopravce dopravil k cíli 2 262 tělesně postižených.

Situace pro lidi na vozíku pořád není růžová, bez bariér jsou zhruba dvě třetiny spojů, které každý den vyjíždějí na koleje. Jejich počet nicméně v posledních letech roste – nové vlaky bez možnosti nástupu pro tělesně postižené už v současnosti prakticky vyrobit nelze.

Manažeři Českých drah věří, že se letos přehoupnou přes hranici pěti tisíc vozíčkářů za rok. Novému rekordu v počtu přepravených vozíčkářů podle nich významně přispěl internet – přesněji řečeno elektronický jízdní řád, který na základě zvoleného požadavku dokáže zobrazit výhradně bezbariérové spoje, a objednávková aplikace spuštěná v prosinci roku 2013.

Vyhnout se ale nelze ani nepříjemným případům. Před dvěma týdny popsala vozíčkářka cestující z Prahy do Hradce Králové, jak ji zaměstnanci Českých drah naložili do vagonu určeného pro přepravu balíků. Na trase nebyly k dispozici bezbariérové vagony. České dráhy se tehdy bránily, že se vozíčkářka neobjednala, a vyšly jí naopak vstříc. 

ČTĚTE TAKÉ:

Dosud si vozíčkáři zajišťovali asistenci na nástupišti a místo ve vlaku e-mailem, telefonicky či přímo na nádražích.

„Vyšším počtům vozíčkářů ve vlacích pochopitelně prospělo to, že výrazně přibylo bezbariérových vozů. Ale do povědomí tělesně postižených se železniční doprava dostala i díky internetu, vozíčkáři si více uvědomili, že můžou cestovat bezbariérovými vlaky. Třeba objednávkovou aplikaci jsme velmi propagovali,“ připomíná Václav Krása, předseda Národní rady zdravotně postižených.

Počty objednávek v průběhu let rostou. V roce 2008 jich České dráhy evidovaly 222. Loni už 4 310. Václav Krása připouští, že cesty vlakem si vozíčkáři vybírají i díky tomu, že jim to vyplatí.

Bezbariérový vagon Českých drah.

„Díky slevě na průkaz ZTP je to opravdu velmi výhodné,“ říká Krása s tím, že většina vozíčkářů se před cestou vlakem objednává. Proto jsou podle něj čísla Českých drah vycházející z počtu „rezervací“ velmi blízká skutečnému počtu přepravených vozíčkářů.

Možnost objednat se do vlaku mají vozíčkáři podle Václava Krásy u soukromého Leo Expressu, ne však u RegioJetu.

„Někteří fyzicky zdatnější vozíčkáři se neobjednávají, mají třeba lehčí mechanické vozíky. Rezervace je důležitá kvůli asistenci na nádražích. Elektrické vozíky můžou i s člověkem vážit přes 200 kilogramů. Objednávka zajistí i místo ve vlaku,“ popisuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky