Neděle 9. srpna 2020svátek má Roman 16 °C skoro jasno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy už přišly kvůli koronaviru o více než miliardu. Cestující se vracejí pomalu, někteří se stále bojí

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Praha Pokladní na nádražích mají prokazatelně méně práce. Sice už je pryč doba, kdy jezdily vlaky skoro prázdné, na „svém“ ale nejsou ani po uvolnění protikoronavirových opatření. Největší tuzemský dopravce České dráhy (ČD) má obsazeno ze 65 procent oproti loňsku a počet cestujících roste jen mírně. To se logicky odráží na stavu jeho pokladny.

Podle ověřených informací serveru Lidovky.cz už dosáhl propad tržeb z osobní dopravy 1,3 miliardy korun, hlavně kvůli menšímu prodeji jízdenek. Ztrátu způsobil hubený čas od poloviny března do konce května.

„V jednu chvíli jsme vozili sotva deset procent zákazníků oproti obvyklému stavu. Nejezdilo se do školy ani do práce, z vlaků zmizeli zahraniční turisté. I dnes mají někteří lidé obavu z cestování hromadnou dopravou,“ vypočítává příčiny mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Konkrétní čísla dopravce komentovat nechce. Podle zjištění serveru Lidovky.cz nyní manažeři počítají se scénářem, že by na konci roku mohly výpadky příjmů přesáhnout tři miliardy.

To je pesimističtější výhled, než měli na začátku května. Využívání takzvaného kurzarbeitu a úspora na provozu ztráty alespoň zmírňují. Na druhou stranu, peněžní rezervy se drahám pomalu tenčí, protože mimo jiné zatím nesáhly k propouštění.

Kritický propad příjmů z dopravy ovšem hlásí například i Liberecký kraj. „Žádali jsme o kompenzace pro regionální dopravu obecně. Propady příjmů z tržeb za regionální a městskou dopravu jsou za dobu nouzového stavu odhadnuty na 1,3 miliardy korun,“ napsal serveru Lidovky.cz minulý pátek liberecký hejtman Martin Půta (STAN). „Ministerstvo dopravy zatím kompenzovat neplánuje, ale jednat budeme dál,“ dodal.

Výpadky příjmů mají samozřejmě i soukromníci jako Leo Express či RegioJet. Také jejich šéfové už vyjednávali s ministerstvem dopravy o kompenzacích.

Stát chystá další podporu

Nyní se však rýsuje možnost, že by železniční dopravci na nějakou pomoc od státu mohli přeci jen dosáhnout.

„Připravili jsme pro ně překlenovací úvěr na bázi delší splatnosti od Správy železnic (dopravci jim platí za používaní tratí – pozn. red.). Chystáme také program, který jim bude kompenzovat náklady na obnovitelné zdroje,“ sdělil serveru Lidovky.cz koncem minulého týdne ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). A dodal, že jeho resort připravuje také opatření, které má ulehčit všem dopravcům.

RegioJet podnikatele Radima Jančury mluví o výpadcích v řádech milionů korun. „Ministerstvo nás, stejně jako další dopravce, oslovilo, abychom mu poskytli kalkulaci výpadků tržeb na lince R8 (Brno-Přerov-Ostrava-Bohumín) v souvislosti s covid-19 a vyhlášením nouzového stavu. Kalkulaci jsme zaslali, nicméně další jednání v tomto zatím nevedeme,“ uvedl mluvčí společnosti se žlutými vlaky Aleš Ondrůj.

Její konkurenti z Leo Expressu by případnou státní kompenzaci uvítali, se zástupci resortu dopravy také vyjednávali. Navrhovali například „rakouský“ model, kdy by stát dotoval vlaky na trase mezi Prahou a Ostravou.

„Nyní čekáme na schválení úvěrového programu Covid Plus, který by měl být rozšířen i na dopravce. A zároveň na prodloužení programu Antivirus (náhrada části mezd podniků s částečným či úplným omezením provozu – pozn. red.). Celkové výpadky tržeb zatím vyčíslujeme,“ popsal mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Dopis vládě

Co se týče snah státního dopravce, už na konci dubna poslal generální ředitel ČD Václav Nebeský a předseda dozorčí rady podniku Pavel Kysilka dopis adresovaný ministerstvu dopravy a na další resorty, které vysílají své zástupce do takzvaného řídícího výboru ČD, který na chod státního dopravce dohlíží a přímo ovlivňuje obsazování jeho vedoucích pozic.

V dopisu nežádali jen o provozní dotace, řešení navrhli více. Mimo jiné možnost odpuštění poplatků za používání dráhy do konce roku nebo úhrady příplatku za alternativní zdroje energie či dotování nových vozidel mezi lety 2021 až 2027.

Podle informací serveru Lidovky.cz by mělo směrem k vládním činitelům v nejbližších dnech odejít další podobné psaní.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!