3. září 2009 7:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Hejtmani chtějí jen České dráhy, soukromí přepravci zuří

České dráhy - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České dráhy - ilustrační foto. | foto: Lidové noviny

PRAHA Kdo se těšil v krajích na jiné vlaky než ty s logem Českých drah, bude zřejmě zklamán. Alespoň podle plánu krajských hejtmanů. Podle představy krajů totiž budou po příštích deset let jezdit na lokálních tratích pouze České dráhy.

"Předpokládáme smlouvy pouze s jedním přepravcem a České dráhy jsou nejžhavějším kandidátem. Nikdo jiný nabídku nedal, případně byly nabídky jenom proklamativní," řekl pardubický hejtman Radko Martínek.

Krajům ministerstvo dopravy pomůže po příští desetiletí každoročně 2,7 miliardy korun, jimiž dofinancuje železniční přepravu, kterou kraje objednávají, aniž by na ni měly v rozpočtu finance. Šetřit budou i České dráhy, příští rok plánují úspory ve výši 700 milionů korun.

Plány krajů, které nepočítají s otevřeným tendrem na regionální dopravu, ale rozzuřily soukromé přepravce.

Podle Radima Jančury, šéfa společnosti Student Agency, která má dlouhodobě zájem jezdit svými vlaky v regionech, si hejtmani mylně myslí, že mohou zakázky zadávat přímo. "Pokud je zřejmé, že by bylo více nabídek, musí podle Evropské komise vyhlásit transparentní a férové výběrové řízení," řekl LN Jančura.

Uvádí, že pokud by České dráhy využily na obnovu svého vozového parku evropské peníze, na což se ve spolupráci s kraji skutečně chystají, bylo by to porušení podmínek nakládání s eurodotacemi. "Stane se to, co se stalo v Portugalsku, kde regiony musely tyto dotace vracet," uvedl Jančura. Martínek včera uvedl, že podle právních posudků tendr vypisovat nemusejí.

Liberalizace se ale dá očekávat na dálkových tratích, které objednává ministerstvo dopravy. Až tři čtvrtiny rychlíků by mohly v příštích letech přejít do rukou soukromých přepravců.

Více informací si přečtěte ve čtvrtečním vydání deníku

Najdete na Lidovky.cz