9. října 2015 17:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Křižovatky za Blankou ladí policisté 'ručně'. Slíbený řídicí systém stále chybí

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči | foto: ČTK

PRAHA S tunelem Blanka měla Praha dostat automatický systém, který by řídil dopravu na tazích propojených s touto stavbou. To se dosud nestalo. Na problém si stěžují hlavně policisté, kteří musí například intervaly na semaforech nastavovat „ručně“.

Modelová situace: jeden ze tří tunelů komplexu Blanka se nuceně uzavře a řidiči musí na Letné vyjet na povrch. Křižovatky Špejchar či Prašný Most musí najednou počítat s úplně jiným náporem štosujících se aut.

V ideálním případě by věc za několik okamžiků vyřídil automatický řídicí systém, v současné době musí na více než deseti semaforech nastavit intervaly policista v pražském dopravním centru Na Bojišti. Tak to ale být nemělo.

CO ZMĚNILA BLANKA

„Zatím se to řeší z úrovně operátorů dopravy, což jsou naši policisté. Na vybraných signalizacích nastavují ‚ručně‘ prioritní programy nebo dopravě nějak pomáhají. Ale to je nekoncepční řešení, nelíbí se nám,“ zlobí se vrchní komisař pražské dopravní policie František Brtek.

Přidali člověka na směnu

V dispečinku slouží pravidelně naráz čtyři policisté, kterým otevření Blanky přidělalo práci. „Přidali jsme kvůli tomu jednoho člověka na směnu. Ale ukazuje se, že je to málo,“ líčí Brtek.

Systém automatických reakcí na tunelový komplex Blanka má pokrýt oblast silničních tahů, které tato stavba logicky ovlivňuje.

Jde o běžné situace, kdy Blanka například přivede velké množství aut do Strahovského tunelu, odkud dále pokračují do tunelu Mrázovka a na Barrandovský most. V této oblasti je v současné době kvůli Blance výrazně přetížená doprava, denně tam stojí kolony v obou směrech. Dosud nespuštěný systém má logicky řešit také oblast Letné či Troji.

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči
Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým...

„Již o tomto problému víme. Budeme ho řešit za týden na nejbližší dopravní komisi zkušebního provozu tunelového komplexu Blanka,“ říká náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že věc je v kompetenci firmy ČKD Praha DIZ, která měla při stavbě Blanky na starosti technologie.

Zástupci firmy tvrdí, že světelná signalizační zařízení přidružená k Blance a zmíněné křižovatky jsou funkční. Stejně jako vazba mezi nimi.

Může za to Technická správa komunikací, tvrdí firma

„Jenže ještě ne všude byla zajištěna provázanost na dopravní řídicí ústředny, které jsou plně v gesci Technické správy komunikací. Prostě některé změny ještě nebyly provedeny na této úrovni, do níž my už nezasahujeme. Měla být například vyměněna stará ústředna Vltavská, ale nedošlo k tomu,“ popisuje mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec.

A dodává, že ačkoliv se věc může jevit jako problém přímo spojený s Blankou, údajně tomu tak není. Vše je podle Samce v kompetenci Technické správy komunikací (TSK), tedy městské firmy, která má na starosti například opravy silnic či technické řešení křižovatek.

Lidovky.cz oslovily TSK s prosbou o vyjádření, společnost však navzdory urgenci odpovědi neposlala.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz