Pátek 10. července 2020svátek má Libuše, Amálie 15 °C skoro jasno, občasné bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Matoucí názvy benzinu v zahraničí. Co tankovat, abyste nezadřeli motor?

Italská pumpa. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Italská pumpa. Ilustrační foto. | foto: Reuters

PRAHA Ve většině zemí se nafta označuje variantou slova diesel. Ne v Rumunsku. Tam ji řidiči najdou u stojanů jako motorinu. Pokud si ji nepozorný majitel benzinového auta natankuje do nádrže, hrozí mu velký průšvih za desítky tisíc korun.

Nejde přitom o výjimečná selhání několika popletů. Případů, kdy čeští řidiči v zahraničí zamění palivo, je podle statistik Ústředního automotoklubu (ÚAMK), který mimo jiné provozuje asistenční služby, kolem dvaceti týdně.

„Záměna paliva je jednou z nejčastějších příčin poruchy vozidla v zahraničí i u nás. Z velké části je záměna zapříčiněna právě odlišným názvem paliva oproti nám známým označením natural, nafta nebo diesel,“ vysvětluje šéf autoklubu Oldřich Vaníček.

Tabulku více než tří desítek zemí s názvy paliv – vycházející z dat ÚAMK – přinášíme pro větší přehlednost pod textem. Označení v Evropě se výrazně liší a při nepozornosti skutečně může dojít k nepříjemné chybě. V řadě zemí se může šoférům stát, že se s obsluhou pumpy nedomluví anglicky – pokud tedy neovládají jazyk země, kterou projíždějí.

„Nejčastěji řidiči tápou v Norsku, Německu, Itálii a na Pyrenejském poloostrově,“ dodává Vaníček k váhání u totemů zahraničních čerpacích stanic.

Pro pamětníky olovnatého benzinu nazývaného v Československu Super může být matoucí, že v řadě států – třeba v Rakousku, Maďarsku nebo Chorvatsku – tímto slovem označují bezolovnatý benzin. To však může být pro řidiče paradoxně i výhoda.

Velký kurz rodinných financí v Lidových novinách

„Pokud je v názvu Super či Euro super, jedná se určitě o benzin v oktanové úrovni 95. Měl by to říci i normotvorný štítek na výdejním stojanu u každé čerpací stanice v Evropské unii,“ popisuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Nestartovat, odtáhnout, vyčerpat

Při záměně benzinu s oktanovými čísly 95 a 98 by neměl nastat žádný problém. U popletení nafty a benzinu už ano. Pokud si člověk chybu uvědomí, neměl by raději vůbec nastartovat. Opravy zadřeného motoru můžou vyjít na desítky tisíc korun.

„Nedoporučuji pokračovat v jízdě. U dieselového motoru může dojít k poškození – například zadření vstřikovacího čerpadla, poškození trysek a takové opravy jsou velmi nákladné. Je určitě levnější odtáhnout vůz do servisu a nevhodné palivo vyčerpat než řešit výměnu poškozených součástek a opravy vyvolané provozem na nesprávné palivo,“ líčí expert Loula.

KDYŽ JE NEJHŮŘ

„Lze se spolehnout na to, že pokud u je u daného paliva uvedeno oktan, jde o benzin. Radím zapamatovat si jednoduchou poučku OK jako oktan.“

Robert Vacek, projektový manažer Autoklubu ČR

Nelze vyloučit ani opačný omyl, tedy načerpání nafty do benzinového vozu. Přestože jsou diselové pistole širší a nelze je do hrdla benzinové nádrže zasunout, je teoreticky možné dostat naftu i tam.

„Bohužel i takové případy se stávají. Když člověk pistoli jen přiloží na kov a tankuje opatrně, může natankovat naftu do benzinového auta,“ vysvětluje projektový manažer Autoklubu ČR Robert Vacek.

Připomíná, že dalším vodítkem v džungli názvů může být i zelená barva určená pro benzin a černá pro naftu. Toto rozlišení viditelné u stojanů a tankovacích pistolí bývá stejné jako u nás.

Nelze však spoléhat na to, že všude narazíme na standardní paliva, která se liší jen názvem. Stále je možné při cestování natrefit i na země, kde řidiči nezbude nic jiného než natankovat benzin nižší kvality, což může ovlivnit výkon motoru.

„Složitější je situace u motoristů, kteří se vydají za dobrodružstvím na východ, například do zemí bývalého Sovětského svazu. Zde mohou narazit zejména na benzin s nižším oktanovým číslem – 80 a podobně. V tomto případě je vhodné konzultovat se servisem, zda auto či motorka takováto paliva zvládnou, případně jaká dodat aditiva,“ doplňuje Vacek.

NÁZVY PALIV V ZAHRANiČÍ
ZeměNatural 95Natural 98Nafra
AlbánieBenzinë pa plumbBenzinë pa plumbdiezel / gazoil
BelgieSuperbenzine /sans plomb 95sans plomb 98 / Benzine oncheloodeDiesel / Gasol
Běloruskoпрэміум / premiumсупер / superдизельного топлива / dizielnoho topliva
Buhlarsko95 Oktan98 Oktan HDiesel
ČeskoNatural 95Natural 98Nafta
DánskoBlyfri 95Blyfri 98 / nicht überallDiesel
Estonsko95 E98 E FuturaDiesel
Finsko95 E98 EDiesel (Polttoöljyi)
Franciesans plomb 95sans plomb 98Gasoil / Gazole / Diesel
ChorvatskoSuper / Eurosuper 95Super Plus / Eurosuper Plus 98Dizel / Diesel / Eurodiesel
IrskoUnleaded petrolnezjištěnoDiesel
IslandBlýlaust bensínnezjištěnoDiesel
ItálieBenzina senza piombo, benzina verdebenzina senza piombo 98 / benzina verde plusGasolio / Diesel / carburante Diesel
KyprPremium UnleadedSuper UnleadedDiesel
Litvanezjištěno98 E FuturaDiesel
Lotyšskonezjištěno98 E FuturaDiesel
LucemburskoEssence sans plomb / Super BleifreiSuper Plus / 98 OktanDiesel
MaďarskoSzuper BenzinSzuper Plusz / 98 OktanDiesel / Dizel
MaltaPremium UnleadedSuper UnleadedDiesel/Kerosene
NěmeckoSuperSuper PlusDiesel
NizozemskoSuperbenzineoncheloode Super 98Diezel
NorskoBlyfri 95Blyfri 98Diesel
PolskoBenzyna bezolowiowa 95Benzyna bezolowiowa 98ON / Olej Napedowy
PortugalskoGasolina sem chumbo 95Gasolina sem chumbo 98 / Super com aditivoDiesel / Gasóleo
RakouskoSuper (Bleifrei)Super PlusDiesel
RumunskoBenzina SuperBenzina Super PlusMotorina
ŘeckoAmoliwdi Wensina (Bleifrei / 95 Oktan)Amoliwdi Wensina 100 OktanDiesel
SlovenskoNatural 95Natural 98Nafta
SlovinskoEurosuper 95Eurosuper 98Nafta / Diesel
SrbskoSuper / Eurosuper 95Super Plus / Eurosuper Plus 98Dizel / Diesel / Eurodiesel
ŠpanělskoGasolina sin plomo 95Gasolina sin plomo 98Gasóleo / Diésel / Aceite Diésel
ŠvédskoBensin 95 / Blyfri 95Bensin 98 / Blyfri 98Diesel
ŠvýcarskoSuperSuper PlusDiesel
TureckoKurşunsuz / Super (95)Super Plus (98)Mazot / Dizel / Eurodiesel
Velká BritániePremium UnleadedSuper Plus / Super UnleadedDiesel / Derv (Diesel fuel/Diesel oil)

Zdroj: ÚAMK

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!