18. června 2015 9:50 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Němci odloží ‚diskriminační‘ mýto pro cizince. Chystá se na bitvu s Bruselem

Německá dálnice – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Německá dálnice – ilustrační foto. | foto: Shutterstock

BERLÍN Německo nezačne v roce 2016 vybírat poplatky od řidičů osobních aut za užívání dálnic, jak původně plánovalo. Zavedení mýtného se zpozdí kvůli právním krokům, které proti Berlínu chystá Evropská komise, řekl německý ministr dopravy Alexander Dobrindt v rozhovoru, který ve čtvrtek přinesl deník Bild.

Zatím není jasné, kdy by zpoplatnění německých dálnic mělo začít platit. A zda vůbec.

„Zahájením řízení pro porušení (evropských) smluv zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury,“ řekl ministr za vládní Křesťanskosociální unii (CSU) Dobrindt s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu a mýtné v příštím roce nezavede.

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Evropská komise by se dnes měla vyjádřit, zda zahájí řízení s Německem kvůli porušení evropských smluv. Komise kritizuje především to, že německé mýtné prakticky dopadne jen na zahraniční řidiče, neboť těm německým se zároveň sníží daň z vlastnictví vozidla. Evropské právo přitom znevýhodňování občanů jiných států zakazuje.

Podle deníku Die Welt se komise chystá poslat Berlínu dopis s výhradami, které proti mýtnému má. Německá vláda pak bude mít dva měsíce na to, aby se k výhradám vyjádřila a případně i upravila zákon o zpoplatnění dálnic.

Dobrindt kritiku z Bruselu odmítá. „Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie,“ řekl ministr. 

„Nikdo není diskriminován, všichni majitelé osobních vozů budou poplatek za použití infrastruktury platit. To, co uděláme s naší daní z vlastnictví vozidla, je naše výsostná věc, Brusel tu nemá žádné kompetence. Německo má vyrovnaný rozpočet a když chceme řidičům ulehčit snížením daně, můžeme to kdykoli udělat. Je to jen naše rozhodnutí, po kterém Bruselu nic není,“ zdůraznil.

Ministr: Nenecháme se odradit

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy nadále pokračovat. Výběr provozovatele mýtného systému však zahájí vláda až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU. „Od našeho cíle zavést na německých silnicích větší spravedlnost se nenecháme odradit,“ dodal v rozhovoru ministr.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v chystané podobě však odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky.

Výše poplatku by měla podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3 550 korun).

ČTK
Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Dokumentarista Olga Malířová Špátová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Belmondo Mých tisíc životů | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...