Čtvrtek 28. května 2020svátek má Vilém 15 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Poctiví řidiči nebudou doplácet na nepojištěné ‚lemply‘. Pokuty míří do Sněmovny

Dopravní nehoda. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní nehoda. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Návrat postrachu pro řidiče, kteří neplatí povinné ručení, je na spadnutí. Vláda před několika týdny kývla na novelu, která má doplácení pojistného po třech letech znovu umístit do zákona. Návrh – který má podle předkladatelů dojednanou politickou podporu – by měli na své nejbližší schůzi projednat poslanci. A mohl by platit už příští rok.

Po Česku jezdí podle odhadů až 130 tisíc zaregistrovaných aut, za něž však jejich majitelé nezaplatili povinné ručení. Problém – a to pořádný – pro ně nastává ve chvíli, kdy způsobí havárii. Škodu musí ve finále nahradit oni. Nebo když je zastaví policista, může to pro ně ve správním řízení znamenat pokutu ve výši desítek tisíc korun.

Pokud se ale nic nestane, nezaplacené povinné ručení na nich nikdo nevymáhá. Tato situace platí od roku 2015. Tehdy se zákonodárcům zdálo přísné, že je řidič za svůj prohřešek de facto trestaný dvakrát – uhrazením celé škody i zpětným dopočítáním pojistného. Proto tato pokuta ze zákona zmizela.

Už tehdy ale byla údajně shoda na tom, že je potřeba vyřešit nedostatky původního znění zákona i situace, která nastala po vyškrtnutí tohoto penále, vysvětluje poslanec Václav Votava z ČSSD, proč vznikl sněmovní návrh za návrat zpětného poplatku do zákona o pojištění.

„Prošel vládou se souhlasným stanoviskem a bude zařazen na jednání příští schůze Sněmovny. Je podepsán poslanci z dalších klubů s výjimkou ANO. Legislativní proces se dá stihnout do konce volebního období,“ věří Votava, který stojí v čele iniciativy.

Současný stav je takový, že škodu za vůz bez povinného ručení uhradí Česká kancelář pojistitelů (ČKP) ze svého garančního fondu. Následně ji v plné výši vymáhá na majiteli auta, úspěšná je však asi jen ve třetině případů. I proto se ČKP aktivně podílela na poslaneckém návrhu.

Na místě zasahovala policie.

Peníze do fondu nyní podle této organizace posílají pojišťovny převážně ze zaplacených pojistek. „To se projevilo i na cenách pojištění,“ míní poslanec Votava. Ročně způsobí nepojištěná auta škody přibližně za více než 300 milionů korun.

Pojišťovny tuto situaci překládají tak, že škody za havárie zaplatí zejména poctivci, kteří povinné ručení mají. Pokud novela zákona projde, bude smět Česká kancelář pojistitelů opět vyměřovat penále těm, kdo mají zaregistrované auto, ale prázdnou kolonku v databázi pojistných smluv.

„Tyto poplatky nemají být pro majitele aut likvidační. Jde o to je především upozornit na skutečnost, že nemají zaplacené povinné ručení. Vymáhali bychom částky zpětně nejvýše do jednoho roku,“ vypočítává Aleš Povr, mluvčí ČKP. Požadovaná suma, přepočtená na jeden den, by byla vyšší než ta, kterou by majitel vozu zaplatil běžně za pojištění.

Menší částky vymůžeme, věří asociace

Přesnou výši za jeden nezaplacený den by pro jednotlivé typy aut a motorek stanovilo ministerstvo financí. Průměrná roční částka za povinné ručení se v Česku pohybuje kolem 2900 korun ročně, tedy asi osm korun denně. Suma určená jako penále by zřejmě byla násobně vyšší.

„Věříme, že bychom byli ve vymáhání úspěšnější, protože jde o řádově nižší částky než u škod po nehodách,“ míní mluvčí pojistitelské kanceláře Povr. Pokud by po přijetí novely nepojištěný řidič havaroval, podílel by se na úhradě škody nově jen třetinou, maximálně 300 tisíc. Nyní ČKP vymáhá celou částku.

Kladné stanovisko k poslaneckému návrhu dalo i ministerstvo financí, pod nějž zákon o pojištění gesčně spadá.

„Znovuzavedení příspěvku za nepojištěný provoz vozidel sleduje především narovnání podmínek ve financování garančního fondu České kanceláře pojistitelů, z něhož se hradí zejména škody způsobené provozem nezjištěných vozidel nebo vozidel bez pojištění odpovědnosti. K financování tohoto fondu slouží příspěvky jednotlivých pojišťoven. Ty jsou hrazeny z pojistného, placeného vlastníky vozidel, kteří plní své zákonné povinnosti, čímž jsou v současnosti neoprávněně zvýhodňovány osoby, které tyto povinnosti porušují,“ dodala mluvčí resortu Kateřina Vaidišová.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Trápí vás bradavice? Zbavit se jich můžete i v pohodlí domova
Trápí vás bradavice? Zbavit se jich můžete i v pohodlí domova

Těšíte se na léto, příjemné sluneční paprsky, chvíle strávené s rodinou v přírodě, u vody nebo na výletech? Během těchto radovánek si ale můžete přinést bradavice. Zatočte s nimi snadno a rychle.