Neděle 20. září 2020svátek má Oleg 6 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nové metro stojí 433 milionů za rok. Lidé i nemocnice žádají všechny vlaky až do Motola

Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech... | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Čtyři nové stanice metra na lince A prodražily provoz pražské podzemní dráhy o 433 milionů korun. Tuto částku letos hlavní město utratí za platy strojvůdců, projetou elektřinu či údržbu tunelů v úseku Dejvická – Nemocnice Motol. A je možné, že náklady dál porostou. Ve hře je varianta, že všechny vlaky budou jezdit až na konečnou do Motola. Nyní tam ve špičce dorazí jen zhruba každý druhý.

Nejnovější terminály metra jsou v provozu od loňského dubna – ze stanice Dejvická pokračují soupravy metra na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a končí v zastávce Nemocnice Motol. Samotná výstavba vyšla zhruba na 20 miliard korun.

„Pro rok 2016 jsou náklady v upřesněném plánu ve výši 433 milionů korun zejména vlivem celoročního provozu s kratším pásmem, které znamená více výkonů,“ popsala pro Lidovky.cz Zdena Javornická, zástupkyně ředitele pražského magistrátu pro oblast financí.

Kratším pásmem se rozumí to, že původně ze zastávky Dejvická nepokračovaly dále do nových tunelů všechny vlaky. Toto úsporné opatření se však příliš neosvědčilo, soupravy byly v dopravní špičce přeplněné. Už od června tak začala všechna metra jezdit až do předposlední zastávky Petřiny. Odtud pak ve špičce pokračuje jen asi každý druhý vlak.

I to se však podle zjištění serveru Lidovky.cz dost možná změní.

Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech...

„O zrušení pásma do Motola se aktuálně diskutuje, podnět vzešel kromě cestujících i od samotné nemocnice v Motole. Rozhodnuto o tom zatím není. V dalších týdnech se ještě povede odborná diskuse, zda se touto cestou vydat, či nikoliv,“ popsal Martin Šubrt, zástupce ředitele společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu.

NOVÝ ÚSEK

Náklady na provoz linky A v úseku Dejvická – Nemocnice Motol

  • 2015 (7. 4. – konec roku) 328 milionů korun
  • 2016 433 milionů korun

Počet ujetých kilometrů

  • 2015 (7. 4. – konec roku) 3,01 milionu kilometrů
  • 2016 4,42 milionu kilometru

Počet 4,42 milionu ujetých kilometrů, plánovaných pro tento rok, se tak možná v budoucnu ještě zvýší.

Nepopulární pásmo

Obecně platí, že pásmový provoz metra – známý v Praze například z úseku mezi stanicemi Skalka a Depo Hostivař (také na lince A) – je velmi nepopulární. Cestující v tomto případě provozní úsporu příliš neoceňují. Musí vystoupit těsně před cílem své cesty a čekají na další vlak, který pokračuje dále v jejich směru.

Uvažované zrušení neoblíbeného „pásma“ logicky provoz na lince prodraží. „Předběžně vycházely náklady zhruba na osmnáct milionů korun ročně,“ doplnil Martin Šubrt z Ropidu. Možné změny v jízdních řádech připouští i pražský dopravní podnik, který provoz v tunelech zajišťuje.

Podle všeho naopak nehrozí opačný postup: tedy, že by se zástupci hlavního města rozhodli na provozu metra šetřit a vrátili se k modelu, že z Dejvické pustí ve špičce dál jen každé druhé metro.

Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech...
Dopravní podnik v Praze spustí v březnu takzvaný ověřovací provoz ve čtyřech...

„Mezi Motolem a Dejvickou by sice vlaky zvládly cestující pobrat, ale následně by docházelo k jejich závažnému přetížení v centru, kde by se lidé do daleko více obsazených spojů z Motola již nevešli. V případě pásmového provozu je nutné zvažovat zejména rovnoměrnost obsazenosti vlaků právě ve vztahu k centrální části linky A,“ vysvětlil Šubrt.

LINKA METRA A

  • Je označena zelenou barvou, má 17 stanic.
  • Její provozní délka je 17,13 kilometru.
  • První úsek mezi stanicemi Leninova (Dejvická) a Náměstí Míru byl otevřen v roce 1978.
  • Zatím poslední úsek Dejvická – Nemocnice Motol je v provozu od dubna 2015. Zahrnuje stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • Měří 6,1 kilometru a délka jízdy přesahuje sedm minut.
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

Molekulární biolog Petr Ryšávka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....

Prodej rodinného dvojdomku v Chlumci n. C., okr. HK
Prodej rodinného dvojdomku v Chlumci n. C., okr. HK

Rooseveltova, Chlumec nad Cidlinou - Chlumec nad Cidlinou III, okres Hradec Králové
3 990 000 Kč