12. června 2019 7:32 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Cestou k moři se vyplatí natankovat v Česku nebo v Rakousku. Podívejte se, kolik stojí pohonné hmoty v Evropě

Chorvatský Dubrovník. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Chorvatský Dubrovník. | foto: Volné dílo: Julo; Wikimedia

Praha Pohonné hmoty jsou v evropských přímořských státech, které mají Češi v oblibě pro letní dovolenou, dražší než v Česku. Výjimkou je prakticky pouze Bulharsko. Uvedl to analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Při cestě do Chorvatska, kam míří pravidelně nejvíce českých turistů, se podle něj vyplatí natankovat buď doma v Česku nebo v Rakousku, kde jsou podobné ceny. Alternativou pro ty, kteří míří na jih Evropy jinou cestou, může být také Maďarsko. 

Podle údajů Finlordu na základě dat Evropské komise se litr benzinu Natural 95 v Česku nyní průměrně prodává za 33,58 koruny, nafta vyjde na 32,59 Kč/litr. Tomčiak uvedl, že ceny pohonných hmot jsou momentálně zhruba na stejné úrovni jako před rokem.

„Ceny pohonných hmot jsou vysoké zejména směrem na západ od ČR. V Německu je proti Česku benzin dražší o šest korun a cena nafty je výš o 60 haléřů. Extrémně drahá je Itálie, kde si řidiči připlatí za litr benzinu až osm korun. V průměru o 2,5 koruny jsou vyšší ceny v Chorvatsku. Relativně drahý benzin je i na Slovensku, nafta je tam srovnatelně drahá jako v ČR,“ uvedl Tomčiak.

Podotkl, že stejně jako v Česku i v zahraničí platí, že lze najít pumpy, jejichž ceny se od průměrných cen významně liší. Vyšší ceny tradičně drží především čerpací stanice v okolí velkých měst a na hlavních tazích. Rozdílnost v cenách v Evropě je podle něj způsobená zejména daňovou politikou.

„Ta se v nejbližších měsících měnit nebude. Vzhledem k propadu cen ropy na světových trzích lze v červnu očekávat zlevnění benzinu a nafty v celé Evropě, a to přibližně o 30 až 50 haléřů na litr,“ dodal Tomčiak.

Spotřební daň na benzin a naftu se v Česku naposledy měnila v roce 2010, kdy se zvedla o korunu. Od té doby je 12,84 Kč na litr benzinu a 10,95 Kč na litr nafty. Analytik už dříve upozornil, že například v Německu je spotřební daň o pět korun vyšší než v ČR.

Průměrná cena pohonných hmot (přepočteno na Kč za litr):
benzinnafta
ČR33,5832,59
Německo39,6333,15
Slovensko
36,5132,48
Rakousko33,6731,91
Polsko31,7131,19
Itálie41,8539,06
Francie40,8738,00
Madarsko32,6932,66
Španělsko
34,8032,17
Slovinsko34,5533,31
Chorvatsko36,1734,86
Bulharsko29,1829,46
Řecko42,2636,40

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně zdražily známky v Rakousku nebo Maďarsku. V Německu pak řidiči mohou stále využívat dálnice zadarmo, tamní vláda však chystá poplatky už v příštím roce. Vyplývá to z informací Autoklubu ČR. Zatímco v některých zemích je pro průjezd dálnicí stejně jako v Česku nutné mít dálniční známku, v řadě zemí je průjezd zpoplatněn pomocí mýtného systému.

Na Slovensku se známky nelepí

Na Slovensku si už řidiči nelepí dálniční známky na přední sklo, funguje tam totiž elektronický systém. Motoristé si tak mohou vinětu opatřit předem na internetu, její zaplacení následně kontrolují mýtné brány. Řidič bez zaplaceného poplatku dostane pokutu automaticky. Desetidenní povolenka k jízdě po dálnicích tam vyjde na deset eur (256 korun), měsíční na 14 eur (359 korun) a roční je za 50 eur (1282 korun).

Dálniční poplatky naopak zdražily v Maďarsku, kde týdenní kupón stojí 3500 forintů (280 korun), což je meziročně o 15 procent více. Měsíční pak zůstala za 4780 forintů (382 korun). Také v Maďarsku funguje elektronický systém.

Dálniční známka v Rakousku zdražuje každoročně, většinou ale jde jen o mírné navýšení ceny. Výjimkou nebyl ani letošní rok. Nejlevnější desetidenní známka zdražila oproti loňskému roku o 20 eurocentů na 9,20 eur (asi 236 korun). Dvouměsíční známka stojí 26,80 eur (zhruba 680 korun) a roční 89,20 eur (asi 2283 korun). Rakušané nabízejí speciální dálniční známky i pro motocykly, jejichž ceny se pohybují od 5,30 eur (135 korun) do 35,50 eur (904 korun). Vedle poplatku za dálniční známku musí řidiči počítat s poplatky za průjezd některých úseků - například mostů, tunelů či horských úseků. Jde například o tunel Karavanky na dálnici A11 nebo cestu k nejvyššímu vrcholu Rakouska Grossglockner. V Rakousku platí vedle klasických papírových kupónů i elektronické známky.

Průjezd dálnicemi ve Švýcarsku se naopak řidičům prodraží, v prodeji je totiž pouze roční kupón. Jeho cena se oproti loňským 40 frankům (913 korun) nezměnila. Stejně jako v Rakousku si musí motoristé připlatit i za průjezd některými tunely a horskými průsmyky.

Ve Slovinsku se ceny dálničních známek nezměnily. Kupon s týdenní platností přijde na 15 eur (385 korun) a známka na měsíc 30 eur (770 korun). Při přejezdu do Rakouska musí řidiči počítat s poplatkem za projetí tunelu Karavanky. Také ve Slovinsku si motocyklisté mohou pořídit vlastní kupóny, které jsou proti těm klasickým levnější.

Nejlevnější dálniční kupony pro osobní vozidla mají v Rumunsku. Týdenní známka vyjde na tři eura (77 korun), viněty na měsíc na sedm eur (179 korun).

V dalších často vyhledávaných evropských zemích, například ve Francii, Itálii, Španělsku, Chorvatsku nebo Polsku, se průjezd dálnicí hradí prostřednictvím mýtných bran. Řidiči tak platí podle skutečně ujeté vzdálenosti. Mýtné systémy snímají i průjezd v případě zpoplatněných tunelů.

Nejlevněji vyjde motoristy průjezd dálnicemi v Německu, jsou totiž zatím stálezdarma. Tamní vláda však chystá zpoplatnění, které zavede nejdříve v průběhu příštího roku.

Ani Česko letos nezměnilo své poplatky za dálnice. Desetidenní kupón stojí 310 korun, měsíční 440 korun a roční vyjde na 1500 korun. Od roku 2021 by i v tuzemsku měly začít fungovat elektronické známky.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz