Pondělí 6. dubna 2020svátek má Vendula 18 °C jasno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Před patnácti lety byl ukončen provoz legendárních Concordů

Concorde | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Concorde |

Ve čtvrtek 10. dubna 2003 rozhodlo vedení Air France a British Airways o ukončení provozu svých letounů Concord. Bylo tak zrušeno nejrychlejší civilní dopravní spojení mezi Evropou a Amerikou v historii.

„Lituji tohoto rozhodnutí, ale byla to nutná volba,“ prohlásil tehdejší generální ředitel Air France Jean-Cyril Spinetta. Concord se v roce 2003 potýkal s celou řadou problémů. Jeho provoz byl především extrémně nákladný a výrazně ztrátový. Odbory společnosti tehdy informovaly, že obsazenost míst byla dlouhodobě poloviční. Situace se zhoršila po začátku války v Iráku v březnu roku 2003. Ještě více se snížil zájem o letovou dopravu, od té doby byly stroje dokonce obsazené jenom z jedné pětiny.

Nehoda zhoršila reputaci letadel

Concord se také nedokázal vyrovnat s tragickou nehodou z 20. července 2000. Stroj, který odlétal z pařížského letiště Charlese de Gaulla do New Yorku, začal chvíli po startu hořet a nakonec se zřítil. Vyšetřování ukázalo, že za nehodu mohla titanová lamela, která odpadla z jiného letounu a zůstala na letové dráze. Při startu Concordu prořízla lamela jednu z jeho pneumatik. Ta explodovala a poškodila další části letadla, především nádrž. Unikající palivo začalo hořet. Letoun se zřítil, nehodu nepřežilo 113 lidí.

Dalším problémem byla vysoká spotřeba paliva. Dolet stroje byl ale pouze necelých sedm tisíc kilometrů. Výrazněji se tak nakonec prosadil jen na letech přes Atlantický oceán.

Projekt se už nikdy nepovedlo obnovit. Concordy sloužily 27 let a jednalo se o dosud jediné nadzvukové letadlo určené pro civilní přepravu. Rychlost zvuku dokázal stroj překročit dvakrát a dosahoval tak maximální rychlosti 2180 kilometrů za hodinu. Díky těmto parametrům mohl přeletět trasu mezi Evropou a Spojenými státy za tři hodiny.

Z Paříže do New Yorku za tři hodiny

Vývoj letadla začal už v 60. letech. Od roku 1976 byly postupně letouny nasazovány ke komerčním letům. Jeho další rozvoj ale negativně ovlivnila ropná krize v 70. letech. Kvůli vysokým cenám paliva přestaly mít letecké společnosti o prestižní, ale nákladný stroj zájem. Nakonec bylo ke komerčnímu využití zařazeno do leteckých flotil pouze čtrnáct strojů.

Po oznámení Air France a British Airways o ukončení provozu Concordů proběhlo ještě několik letů. Naposledy byl stroj nasazen na lince z New Yorku do Londýna 24. října stejného roku.

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....