"Je to historický okamžik, protože se jedná o první hraniční přechod mezi Českou republikou a Polskem dálničního typu," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM).
Účastníci slavnostního otevření se shodli, že jedním z hlavních významů dokončení dálničního úseku je ulehčení pro obce v okolí od dopravy, emisí i hluku. "Primárně je to také významný evropský tah mezi severem a jihem, mezi baltskými přístavy a Středním Východem," řekl generální ředitel ŘSD David Čermák.
Doufá, že se polské straně podaří co nejdříve dokončit její část, aby byla plnohodnotně zprovozněna celá dálnice. "Zatím nám polská strana tvrdí, že v létě příštího roku by měl být ten termín. Takže my pevně věříme a Polákům držím palce, aby se jim to opravdu podařilo," řekl Čermák.
Polská dálnice A1 výhledově povede až do Gdaňsku u Baltského moře, a vytvoří tak spojení sever - jih až do Rakouska. Zatím ale chybí dostavět most pár kilometrů od české hranice na úseku mezi Mszanou a Świerklanami.
Polská strana podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové předpokládá, že svou dálnici A1 plně otevře příští rok v létě.
V Česku na celé dálnici D1 vedoucí v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat jen u Přerova úsek Říkovice - Lipník nad Bečvou. Problémy má ale nedávno dostavěný dálniční úsek vedoucí Ostravou, který se zřejmě příští rok bude opravovat. O závady se pře ŘSD se stavební firmou Eurovia CS. ČTĚTE VÍCE