Neděle 25. října 2020svátek má Beáta 14 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Rakušané otevřeli dalších 25 kilometrů dálnice na Brno. V Česku se stavba nehne

Rakušané dnes otevřeli 25 km dálnice z Vídně na Brno. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rakušané dnes otevřeli 25 km dálnice z Vídně na Brno. | foto: ČTK

POYSBRUNN Rakušané v pátek otevřeli 25 kilometrů nové dálnice A5, která spojuje Vídeň s jižní Moravou. Díky úseku mezi Schrickem a Poysbrunnem chybí ke státní hranici už jen necelých deset kilometrů a řidiči ušetří čas při jízdě z Brna do Vídně, protože nebudou muset jezdit v kolonách přes Poysdorf a některé další obce po staré silnici. Na české straně se ale od roku 1996 nepostavil ani kilometr dálnice a nejdříve se začne stavět v roce 2019 obchvat Mikulova.

Nový úsek dálnice stavěli Rakušané přes dva roky a zaplatili za něj přes 282 milionů eur (7,2 miliardy korun). Nyní jim zbývá již pouze nejsevernější část dálničního spojení. Zatím se však chystají stavět pouze pětikilometrový obchvat Drasenhofenu.

ASFINAG, což je rakouská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle informací na webu společnosti předpokládá, že začne stavět příští rok na jaře a skončí ve druhém pololetí 2019. V říjnu totiž spolkový správní soud zamítl žalobu na stavbu. Obchvat má přijít na 50 milionů eur (1,3 miliardy korun ). Poté se již spojnice Brna a Vídně vyhne v Rakousku všem průjezdům obcemi.

Na české straně ŘSD předpokládá, že v roce 2019 začne stavět obchvat Mikulova a skončí v roce 2023. Čtyři kilometry dlouhá stavba má stát 1,9 miliardy korun. Zatím se stále čeká na pravomocné územní rozhodnutí.

Stavba dalších úseků mezi Pohořelicemi a Mikulovem je v nedohlednu. V minulosti stát prosadil variantu přes Mikulov a nikoli přes Břeclav, což se nelíbilo některým ekologickým spolkům i jednotlivcům.

Rakušané dnes otevřeli 25 km dálnice z Vídně na Brno.
Rakušané dnes otevřeli 25 km dálnice z Vídně na Brno.

Již několik let úspěšně napadají u soudů výjimky ministerstva životního prostředí, které stavbu povolilo. Dálnice má totiž kopírovat stávající silnici I/52, která vede přes Novomlýnské nádrže a přes Chráněnou krajinnou oblast Pálava. Navíc Jihomoravskému kraji až do podzimu loňského roku chyběly zásady územního rozvoje, tudíž nebylo možné stavbu dále připravovat.

Nyní pro všechny zbývající úseky vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a ŘSD nepředpokládá, že se začne stavět do roku 2020. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) má být hotovo do roku 2030.

Rakousko zatím nemá s Českem žádné dálniční spojení. Spojnice Lince a Českých Budějovic se na rakouské straně zastavila 15 kilometrů od hranic kvůli nečinnosti při stavbě české dálnice D3. Od Budějovic na jih zatím nestojí ani kilometr a směrem na Prahu stále také velká část schází.

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

Psycholog Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

Molekulární biolog Petr Ryšávka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....