27. října 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Rychlodráha na letiště je blíž. Stát vybral firmu, která 'nakreslí' klíčový úsek

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a... | foto: praha-kladno.cz

PRAHA Mnoho let slibovaný (a odkládaný) projekt takzvané rychlodráhy na ruzyňské letiště se zase o kousek přiblížil k uskutečnění. Podle zjištění serveru Lidovky.cz vybrala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) projektanta pro důležitý úsek mezi železniční stanicí Praha-Veleslavín a budoucí zastávkou Praha-Letiště Václava Havla.

Za nejvhodnější zvolila komise, mezi třemi uchazeči, nabídku firem Metroprojekt a Sudop Praha. Rozhodla nejnižší cena - 60 963 700 korun. Vítěz má zpracovat projektovou dokumentaci úseku z Veleslavína (kde zastavuje metro na lince A) na letiště. Trať povede dílem po stávající Buštěhradské dráze, zcela nové koleje pak odbočí k terminálům a ranvejím v Ruzyni. Na druhém místě skončil Sudop Brno s nabídkou 62 032 000 korun.

„Zhruba před třemi týdny jsme dostali písemné vyrozumění, že komise vybrala naši nabídku,“ potvrdil pro Lidovky.cz generální ředitel Metroprojektu David Krása. Zpracování dokumentace pro devět kilometrů dlouhou část této důležité trati ale jeho firma v kapse ještě nemá.

„Komise vybrala zhotovitele, ale soutěž ještě není uzavřená. Společnost Cedop se proti rozhodnutí odvolala a my budeme v zákonné lhůtě její požadavek řešit,“ řekl ke stávající situaci Marek Iliaš, mluvčí zadavatele zakázky, kterým je státní správce kolejí SŽDC.

Výběrová komise nabídku firmy Cedop vyřadila, protože podle jejího názoru nesplnila kvalifikační kritéria. Pokud by společnost neuspěla s odvoláním, může se obrátit ještě na antimonopolní úřad. V případě jeho záporné odezvy můžou správci železnice podepsat smlouvu s vítězem tendru.

Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...
Rychlodráha na Kladno by měla vést z Masarykova nádraží přes Bubny, Stromovku a...

Ten pak musí do devíti měsíců vypracovat projektové materiály včetně dopadů do platné dokumentace EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Trať má zajistit rychlé a důstojné spojení centra Prahy (začíná na Masarykově nádraží) s mezinárodním letištěm v Ruzyni.

Metroprojekt, jehož nabídku komise vyhodnotila jako nejvhodnější, se podílí na přípravě dokumentace pro územní rozhodnutí i u některých dalších částí této takzvané rychlodráhy.

VELESLAVÍN-RUZYNĚ

  • Úsek Veleslavín-Letiště Václava Havla měří 9 km.
  • Vlak tam zastaví na stanicích v Liboci, Ruzyni a Dlouhé Míli.

V této pokročilejší fázi přípravy je například úsek mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Výstaviště nebo část trati spojující letiště a Kladno. Nejproblematičtější je v tuto chvíli úsek mezi Dejvicemi a zmíněným Veleslavínem. Projekt tam narážel na odpor městské části Praha 6, která prosazuje dražší vedení trasy pod zemským povrchem.

Nyní soutěžený úsek mezi Veleslavínem a Ruzyní je velmi důležitý z toho důvodu, že by k vlakové dopravě na letiště mohl teoreticky sloužit sám o sobě. U nádraží Veleslavín totiž zastavuje metro linky A, takže například turistům mířícím k letadlům by stačilo přestoupit na vlak z podzemní dráhy.

Naposledy se k projektu jako celku – který je z velké části modernizací, elektrifikací a zrychlením stávající trati směr Kladno – vyjádřil v červnu tohoto roku premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj má být trať na pražské letiště hotová mezi roky 2023 a 2024. Vyjít by měla podle odhadů na zhruba na 20 miliard korun.

Část peněz by mohla přijít z Operačního programu doprava II.

RYCHLE NA LETIŠTĚ

  • Projekt takzvané rychlodráhy Praha – Ruzyně – Kladno je častým tématem pro politiky, vyjadřují se k němu v různých vlnách více než deset let.
  • Jde částečně o modernizaci a elektrifikaci stávající trati do Kladna. Odbočka k Letišti Václava Havla bude znamenat stavbu zcela nové dvojkolejné trati.
  • Nyní lze dojet na letiště pouze autobusy MHD či auty.
  • Na několika úsecích probíhá příprava dokumentace pro územní rozhodnutí.
  • V případě úseku Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla má vítězný projektant 9 měsíců na vypracování dokumentace.
  • Do roku a půl od podpisu by měla proběhnout veškerá potřebná projednání s orgány státní správy, včetně vlivu na životní prostředí.
  • Do 25 měsíců od podpisu kontraktu by mělo být vydáno pravomocné územní rozhodnutí.
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz