Odkup ČSA může firmu zachránit, výnosný ale nebude. Mělo by jít o krajní řešení, říkají analytici |
„V roce 2020 předpokládáme propad výnosů o minimálně 2,3 miliardy korun,“ říká pro Lidovky.cz šéf ŘLP Jan Klas. Firma nedostala zaplaceno ani za své únorové služby. Splatnosti faktur aeroliniím a letištím se prodloužily v rámci evropské dohody jim pomoci.
Státní podnik, který vydělává stovky milionů ročně, tak pro letošek nyní počítá se ztrátou 1,2 miliardy a to již našel úspory v hodnotě zhruba miliardy. Klas se nyní snaží najít cesty k možné státní pomoci.
„Jako řešení navrhujeme poskytnutí okamžité provozní dotace, která zajistí fungování podniku jako prvku kritické infrastruktury státu v nejbližších měsících,“ říká Klas. Pak by ŘLP potřebovalo také bezúročnou půjčku ve výši 1,5 miliardy korun. Ta má umožnit pokračování investic podniku, na které si nyní nevydělá sám.
Propouštění není možné
Propouštění provozního personálu podle Klasa nyní nepřichází k úvahu. „Po odeznění krize a následném postupném návratu objemu provozu by pak právě nedostatek licencovaného personálu představoval zásadní problém pro zajištění poslání podniku,“ popisuje.
A zmiňuje i to, že v Evropě se obor řízení letového provozu postupně liberalizuje a ŘLP mělo ambice expandovat. Pokud nyní oslabí, může přijít o svou konkurenční výhodu.
Letadel je nyní tak málo, že se provoz vejde jen do dvou z jedenácti sektorů. Přesto je potřeba udržovat řadu systémů v plném nasazení, řídících provozu je také ve službě více než by bylo nutné, aby šlo případný růst provozu zvládnout.
Klas líčí současnou situaci i na statistikách pražského Letiště Václava Havla v Praze. „Loni denní počet startů a přistání v tomto období činil zhruba 450, v současnosti se jedná o 35 i méně startů a přistání,“ popisuje.
Na dalších letištích v Česku pak je podle něj naprosté minimum provozu. Zmiňuje i to, že je uzemněno devadesát procent evropských letadel.
Utlumeny jsou i výcvikové aktivity firmy. Kde to jde, snaží se přesunout vzdělávání na internet. Zastaveny jsou i takzvané kalibrační lety. „Za první pololetí čekáme v oblasti výcviku a kalibračních letů ztrátu 62 milionů korun,“ popisuje Klas.
Klas očekává, že se letecký provoz na původní hodnoty jen tak nevrátí. Odkazuje se na studii asociace IATA, která i v optimistickém scénáři modeluje, že návrat k předkrizovému provozu potrvá nejméně osm měsíců od ukončení všech omezení - tedy například uzavřených hranic.