11. ledna 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Investice za 7 miliard korun. V Norsku staví první tunel pro lodě na světě

Vizualizace tunelu pro lodě, který by měli v Norsku postavit do roku 2023. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vizualizace tunelu pro lodě, který by měli v Norsku postavit do roku 2023. | foto: Norwegian Coastal Administration

OSLO/PRAHA V průběhu ledna v Norsku začnou stavět první tunel určený pro lodě na světě. Celá stavba by měla stát přes 310 milionů dolarů (téměř 7 miliard korun) a lodě by zde měly proplout v roce 2023. Důvod, proč se Norové rozhodli k tomuto kroku, je hlavně bezpečnost.

Tunel, který povede pod masivním pohořím, spojí zátoky Moldefjorden a Kjodepollen. Ty od sebe dělí zhruba 1700 metrů. Momentálně tamní výběžek může za 70 kilometrovou zajížďku. Důvodem stavby je hlavně větší bezpečnost.

Vizualizace tunelu pro lodě, který by měli v Norsku postavit do roku 2023.

Vizualizace tunelu pro lodě, který by měli v Norsku postavit do roku 2023.

Norské moře Stadhavet, které se nachází na severo-západním pobřeží Norska, totiž patří mezi nejnebezpečnější vody v celé oblasti. Problémem jsou silné proudy, proměnlivé klima a velké vlny. Přes 80 % námořních nehod v Norsku se právě stalo v této oblasti. 

„Kombinace větru, proudů a vln dělá z tohoto úseku obzvláště náročnou část norského pobřeží,“ citoval server CNBC  zprávu norské pobřežní správy. „Podmínky také mohou za to, že vlny mohou pokračovat i několik dnů po ustání větru,“ stojí ve zprávě.

Pohled na tunel Stad z dálky.

Pohled na tunel Stad z dálky.

Kvůli ražbě bude nutné odstřelit osm milionů tun horniny. Tunel bude dlouhý zhruba 1,7 kilometrů, široký 36 metrů a vysoký 49 metrů. To umožní proplutí nákladních a dopravních lodí. Za hodinu by tunelem mělo proplout až pět lodí za hodinu, dopravu budou řídit semafory.

Kanály a vodní cesty jsou po celém světě, tunel pro lodě ale nikde nenajdeme. Podobnou stavbou, která má nejblíže k tunelu, je Korintský průplav v Řecku. Tento vizuálně ohromující průplav prokopaný skrz vápencové stěny se stavěl již mezi lety 1881 až 1893. 

Korintský průplav v Řecku.

Korintský průplav v Řecku.

Délka kanálu dosahuje více než šest kilometrů. Šířka se pohybuje od 21,3 do 24,6 metrů. Jeho hloubka je pak 8 metrů. Kanál umožňuje pouze jednosměrný provoz a kvůli častým sesuvům půdy zde vznikají pravidelné uzávěry. Momentálně Korintský průplav využívají hlavně osobní lodě s turisty.

pkPatrik Kozlík

Advantage Consulting, s.r.o.
JAVASCRIPT VÝVOJÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 40 000 - 80 000 Kč

Najdete na Lidovky.cz