"Letošní rok se rýsuje pro autodopravce podstatně lépe. Zatímco vloni velká část spedičních firem bojovala o přežití kvůli nedostatku zakázek, letos mají práce dostatek, respektive o mnoho více než vloni," přiznal Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.
Logistika- Sféra nákladní autodopravy zaznamenává v letošním roce nárůst, což je dalším potvrzením ekonomického oživení - Spediční firmy hlásí letos o 15 až 20 % více zakázek než ve stejných měsících loňského roku |
"Zakázky nám letos proti loňsku skutečně narostly. Pokud srovnáme letošní a loňské čtvrtletí, tak jich letos máme o nějakých 15 až 20 procent více," uvedl Pavel Pospíšil, majitel stejnojmenné středně velké dopravní firmy zaměstnávající asi sto lidí.
Právě loňský rok byl pro jeho firmu jedním z nejtěžších. "Byli jsme nuceni asi desetinu zaměstnanců kvůli nedostatku práce propustit. Letos jsme je zase nabrali zpátky," dodal Pospíšil.
Oživení nákladní dopravy dokládá i výběr mýtného
Spolehlivým ukazatelem vyšší aktivity autodopravců je podle Felixe například i výběr mýtného. "Pokud se podíváme na letošní a loňské čtvrtletí u nákladních vozidel nad 12 tun, tak výběr letos vzrostl zhruba o šest procent," dodal Felix.
Dopravcům podle sdružení Česmad sice narůstají zakázky, problémem pro ně ale zůstávají ceny za služby. "V loňském roce byla totiž řada firem kvůli žalostnému nedostatku zakázek nucena nabízet své služby pod cenou. A letos jim to způsobuje značné problémy u obchodních partnerů, když zase musí ceny vracet na obvyklou úroveň, a tedy zdražovat," vysvětlil Felix.
Dopravci zažívají růst- To nejhorší období mají firmy již za sebou, to zažívaly v průběhu loňského léta. Firmy byly nuceny propustit mnoho zaměstnanců a některé své podnikání i ukončily. Podle odhadů Sdružení automobilových dopravců loňský rok nepřežilo asi 15 % dopravců. - V letošním roce naopak dopravcům způsobuje problémy prodloužení doby splatnosti faktur, což jim výrazně komplikuje jejich cash flow. |
Tento časový nesoulad příjmů a výdajů firmy dříve řešily provozním úvěrem. "Bankovní úvěr je ale problém. Jednak banky dnes nejsou zrovna ochotny úvěry podnikatelům poskytovat, a když ano, tak za nevýhodných podmínek," upřesnil Pospíšil.
V loňském roce zažili dopravci pravé peklo
Přes problémy, které postihují dopravce v letošním roce, se tento rok vůbec nedá srovnávat s tím uplynulým. Rok 2009 byl pro spediční firmy tím nejsložitějším a prošli si pravým peklem. Velká část firem bojovala o své přežití.
"Za uplynulý rok skončilo své podnikání asi 10 až 15 procent nákladních autodopravců," uvedl Martin Felix. Rovněž i dopravní výkony spedičních firem podle něj kvůli útlumu ekonomiky poklesly o desítky procent.
Ekonomové vloni přiznávali, že právě dopravci patřili mezi nejvíce ohrožené podnikatele v zemi. Dopravní firmy, pokud chtěly přežít, musely jít s cenou razantně dolů. Ale ani to nestačilo. Ve velkém propouštěly své zaměstnance, přitom ještě před krizí v Česku chybělo téměř 20 tisíc řidičů nákladních automobilů.