„Je jasné, že v boji proti klimatickým změnám nesmíme zapomínat ani na oblast dopravy a potravinového trhu. Ptám se sama sebe, zda je například nutné, abychom v zimě jedli jahody,“ řekla listu Kurier lidovecká poslankyně Barbara Einbingerová. Cyklistickou jízdu o celkové délce pěti tisíc kilometrů, na níž se v sedlech střídali i významní politici rakouských lidovců, oficiálně podpořili i bývalý kancléř Wolfgang Schüssel či současný vicekancléř Wilhelm Molterer. Oba také část trasy ujeli na kole. „Právě současná vlna veder nám připomíná, že klimatické změny mají důsledky i pro náš každodenní život,“ uvedl Schüssel.
Doprava se na emisích oxidu uhličitého, přispívajících k takzvanému skleníkovému efektu, podílí celosvětově zhruba jednou třetinou. Mladí lidovečtí poslanci proto chtějí, aby ekologicky zaměření konzumenti mohli z obalu potraviny zjistit, kolik kilometrů a jakým způsobem na své cestě za zákazníkem urazila. Pak by sami rozhodli, zda budou kupovat zboží, jehož dovoz znečišťuje ovzduší. A nejde údajně jen o exotické ovoce. „Nedokážu například pochopit, proč se třeba kvůli pár centům na kile vozí maso ze Španělska do Rakouska nebo naopak, když obě země mají vlastního masa dostatek. Jaké škody tahle doprava způsobuje, už nikdo nepočítá,“ řekl už loni LN sedlák Helmut Mayer, který chová krávy na maso nedaleko Freistadtu.
Další podrobnosti o značení zboží si přečtěte v dnešním vydání deníku |