Vlaky do areálu u bavorského městečka Krailling přijely podle všeho naposledy někdy v roce 2013. Loni totiž na železniční trati přivádějící soupravy k nádržím nezaznamenali němečtí celníci žádný pohyb.
Pro Česko tam firma Viktoriagruppe od roku 2010 skladovala motorovou naftu za 1,2 miliardy korun. V prosinci se společnost sama poslala do insolvence a konkursní správce Mirko Möllen zatím neumožnil odvoz uskladněného paliva. Tvrdí, že není jasné, zda všechna nafta v Kraillingu skutečně patří českému státu.
Möllen se také s českými úřady řadu měsíců dohaduje o tom, kdo by měl vlečku opravit. „Situace je stále stejná. Požadavek její opravy neustále uplatňujeme u insolvenčního správce, zatím bohužel bez výsledku. Naopak jeho požadavkem je, abychom opravu zaplatili,“ řekl pro Lidovky.cz šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr.
Rozdělení nafty 'uvězněné' v Bavorsku: Češi 80 procent, zbytku se vzdají |
A doplnil, že poslední kalkulace na opravu, kterou má insolvenční správce k dispozici, se pohybují nad 300 tisíci eury. To je v přepočtu zhruba 8,1 milionu korun. Pokud by Česko v budoucnu opravu zaplatilo, de facto by tak za peníze daňových poplatníků zhodnotilo majetek zahrnutý v konkurzní podstatě.
Jednání s insolvenčním správcem vede nejvíce právě předseda správců rezerv Pavel Švagr a šéfka Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) Kateřina Arajmu. V jedné z posledních debat se mimo jiné narýsovala předběžná dohoda o tom, že Mirko Möllen umožní odvézt 80 procent nafty z nádrží v Kraillingu. Zbytek zůstane součástí insolvenční podstaty.
ČESKÁ NAFTA V NĚMECKU
|
Z jednání však zatím nevyplynul postup opravy klíčové železniční vlečky. Mirko Möllen o podrobnostech mluvit nechtěl. „Insolvenční správce nechce poskytovat žádné další informace,“ odpověděla na zaslané dotazy PR agentura, skrze níž Mirko Möllen komunikuje s novináři. Nicméně ve zprávě pro pro okresní soud ve městě Weilheim in Oberbayern ze 17. září popisoval, že umožní odeslání části motorové nafty do České republiky. „Pro to je nezbytná předchozí sanace terénu v Krailingu, která potrvá měsíce. To samé platí pro provedení samotného uložení, s vývojem celkového procesu by se tedy nemělo počítat před polovinou roku 2016 (v závislosti na sanačních pracích, počasí a dalších neodhadnutelnostech),“ popisuje Möllen v materiálu, který mají Lidovky.cz k dispozici.
Z jeho slov vyplývá, že sanací myslí i opravu vlečky a že odvoz nafty do Česka – pokud na výše zmíněnou dohodu kývne česká vláda – nebude záležitostí několika měsíců, ale více než půl roku.
Železniční vlečka končící u skladů v Kraillingu se před nádražím Freiham na předměstí Mnichova napojuje na veřejnou trať. Je dlouhá několik kilometrů. Mimo provoz je na základě nejrůznějších poruch, jejichž odstranění uložil společnosti Viktoriagruppe bavorský drážní úřad.
Jeho zástupci se v květnu spolu s manažeři Správy státních hmotných rezerv a správci české železnice ze SŽDC vydali na obhlídku nefunkční vlečky.
Šéf SSHR Pavel Švagr na základě této „inspekční“ cesty prohlásil, že náklady na rekonstrukci trati se budou pohybovat kolem pěti a půl milionu korun.
Insolvenční správce nyní zmínil nabídku řádově o dva a půl milionu korun dražší. Záleží pochopitelně na tom, jaká je aktuální situace na trhu v Německu a v tomto případě šlo o odhad na základě českých cen.
Doprava nákladními auty je v tomto případě vyloučená, protože při množství několika desítek milionů litrů nafty by jich muselo k nádržím v Kraillingu přijet několik tisíc. I proto řeší insolvenční správce se zástupci Česka opravu vlečky.
JAK ŠEL ČAS S VLEČKOU
|